Grožis

Kaip pasaulį ir mūsų nosis užkariavo kvepalai

Kvapų pasaulis užburia, vilioja, kviečia diskutuoti ir veikia vaizduotę.
Reading time 4 minutes

Ir nenuostabu, juk kvapus fiksuojame nuo ankstyviausios vaikystės, taip formuodami unikalią kvapų ir prisiminimų kartoteką. O mokslas, tyrinėjantis žmogaus atmintį, kvapus vadina asmeniškiausius prisiminimus sužadinančiais katalizatoriais.

Prisiminimai buteliukuose

Tiziana Terenzi nišinių kvepalų prekės ženklo parfumeris Paolo Terenzi keliaudamas visuomet lagamine turi esencijų, aliejų ir prieskonių pavyzdžių, o patyręs išskirtinį įspūdį – pasistengia jo užuominą atkurti kvapais ir mažyčiame buteliuke uždaro prisiminimui asociatyvų kvapą. Tokių užkonservuotų prisiminimų parfumerijos meistras turi nemažą kolekciją ir kurdamas naujus kvepalus visuomet atidžiai juos peržiūri. Kaip sako pats Paolo, kurdamas kvepalus pirmiausia turi žinoti, ką nori jais papasakoti.

 

Genialus menininkas Salvadoras Dalí mėgdavo sakyti, kad uoslė yra vienintelis iš penkių žmogaus pojūčių, geriausiai perteikiantis nemirtingumo idėją. Juk kvapas, skirtingai negu vaizdai, garsai, skoniai ar lytėjimo pojūtis, gali būti išlaikytas amžiams ir būti perduodamas kitoms kartoms nepasikeitęs, o svarbiausia – jo pasakojimas išliks toks kaip parfumerio retortoje pirmąją sukūrimo dieną.

Kaip kvepia dievai

Senovės Egiptas – tai istorinio žemėlapio vieta, kur anksčiausiai pradėti minėti kvepalai. Tiesa, kvepinosi tik faraonai ir žyniai, kvepinimosi sistema buvo apibrėžta griežto etiketo, o išskirtinis kvapas tebuvo vienas iš būdų priartinti valdovus arčiau dieviškojo tobulumo. Pirmieji kūrybiškai ir asmeniškai kvapus pradėjo naudoti senovės graikai. Čia kvepalai ėmė įgauti asmeninę vertę, o kvapo originalumu ir išskirtinumu buvo siekiama pademonstruoti ir juo pasikvepinusio žmogaus charakterį.

 

Aukso amžius parfumerijos pasaulyje prasidėjo Baroko laikotarpiu, kai žmogaus sensualumas imtas aukštinti, o išskirtinės vizualinės, skonių, muzikos, pojūčių ir, be abejo, kvapų patirtys pradėtos sieti su aristokratiškumu bei išskirtiniu luomo ženklu.

Pirmieji kūrybiškai ir asmeniškai kvapus pradėjo naudoti senovės graikai

Mados ir parfumerijos ryšiai anuomet buvo labai stiprūs. Pavyzdžiui, dama, užsigeidusi įsigyti naują porą pirštinaičių, rinkdavosi jas... pagal kvapą! Mat Baroko epochos pirštininkai glaudžiai bendradarbiaudavo su parfumeriais ir ploniausią ožkos ar ėriuko odą, naudotą pirštinaitėms, apipurkšdavo išskirtiniais kvapais. Asmeniškai sukurtais kvepalais kvepiančios pirštinės tapdavo itin aukšto rango aristokračių pasididžiavimo objektu, o pagal tai, kiek damų užsigeisdavo kvepėti taip pat, būdavo matuojama aristokratės įtaka ir svarbumas.

 

Kirpėjus ir barzdaskučius, nėrinių apykaklių ar aksesuarų gamintojus aristokratai taip pat rinkdavosi pagal šių gebėjimus parinkti jų nosiai priimtiniausius bei charakteringus kvapus, tad ne be reikalo Baroko laikotarpis dar vadinamas glaudaus parfumerijos ir mados bendradarbiavimo epochos pradžia.

Mados ir parfumerijos romanas

Vis dėlto tvirtai ir ilgam mada bei parfumerija drauge ėmė žengti pradėjus kurtis pirmiesiems mados namams. Juk išbaigtam mūzos, kuriai dizaineriai dedikuoja savo kūrinius, portretui kvapas buvo tiesiog būtinas!

 

Kaip ir šiuolaikinę madą, taip ir parfumerijos bei mados bendradarbiavimą revoliucionavo legendinė mados kūrėja Coco Chanel. Moteris bjaurėjosi sunkiais aliejiniais muskuso ir gėlių aromatais, populiariais tarp to laikotarpio moterų. Tad sumaniusi sukurti Chanel prekės ženklo kvepalus mados namų įkūrėja iškėlė tam laikotarpiui beveik neįmanomą reikalavimą – ji norėjo kvepėti muilu, švara ir… taip, kaip kvepia moteris. Ir čia prasideda kiek kurioziška, pasakas primenanti Chanel „No5“ istorija.

Goda Pele (@godapele) iliustracija

Kaip pasakose varžomasi dėl princesės rankos, taip šioje istorijoje daugybė parfumerių varžėsi dėl mados revoliucionierės Coco Chanel nosies. Tačiau visi kvapų pavyzdžiai buvo atmesti, mat norėtos muilo ir gaivos kompozicijos Coco nė viename jų neužuodė.

 

Galiausiai atostogaudama Pietų Prancūzijoje, netoli parfumerijos sostine tituluojamo Graso miesto, ji susipažino su talentingu ir šiuolaikišku parfumeriu Ernestu Beaux. Kvepalų kūrėjas eksperimentavo su karščiausia ir moderniausia laikotarpio chemijos naujove – aldehidais. Šio cheminio junginio savybės leido kvapus uždaryti ir paversti ilgai išliekančiomis, gaiviomis kompozicijomis. Tačiau pasaka čia dar nesibaigia. Parfumeris pažadėjo pateikti dešimt kvapų pavyzdžių. Pažadą įvykdė, tačiau „No5“ pauostyti Coco Chanel davė labai nenoromis ir atsiprašydamas, mat būtent šiame pavyzdyje per klaidą buvo panaudotas dvigubas aldehidų kiekis, o tiek sintetinių kvapų viename buteliuke parfumerijos istorijoje niekados nebuvo!

 

Be abejo, sužavėta kompozicijos šiuolaikiškumo Coco pasirinko būtent šį kvapą. O legendinė parfumerio klaida, palaikoma mados kūrėjos modernaus mąstymo, tapo kvapų ir mados revoliucijos simboliu.

Pagr. nuotrauka - Goda Pele (@godapele) iliustracija 

susiję straipsniai

Rekomenduojame