Gyvenimo būdas

Kaip pašaipi žmona sukėlė revoliuciją kavos rinkoje

Kai kuriems žmonėms lemta tapti išradėjais, kad ir kokį išsilavinimą jie turėtų ar kokį darbą dirbtų. Toks buvo ir šveicaras Ericas Favre (g. 1947 m.), „Nespresso“ kavos aparatų ir technologinės sistemos kūrėjas, kurio didžiausias nuopelnas žmonijai visgi buvo vienkartinių ir dozuotų kavos porcijų išradimas – to, ką mes šiandien esame įpratę vadinti „kavos kapsulėmis“.
Reading time 9 minutes
„Nespresso“ kavos aparatų ir technologinės sistemos kūrėjas Ericas Favre

Žmonijos siekis sukurti „greitą“ kavos porciją, tokią, kurią būtų galima pasigaminti bet kokiomis aplinkybėmis, nemalant kavos pupelių, atsirado iškart po Antrojo pasaulinio karo. Dar 1959 metais Amerikoje pasirodė vadinamosios „kavos tabletės“. Į medicinines tabletes jos nebuvo panašios, greičiau jau į vienkartinius arbatos maišelius, tik vietoje smulkintų arbatos lapelių buvo kavos milteliai. Jos iškart išpopuliarėjo, tačiau netruko paaiškėti ir pagrindinis jų trūkumas – tokiuose maišeliuose kava greitai „išsikvėpdavo“ (kava yra išvis labai kaprizingas ir lakus produktas ir bet kokia sąveika su deguonimi greitai mažina jos aromatą bei eterinių aliejų kiekį), o sąveika su aplinkos oru iš pagrindų keitė jos skonį, aromatą ir stiprumą (iš esmės, kava įprastoje atidarytoje pakuotėje savo vertingiausias savybes pradeda prarasti jau po dienos). Po kurio laiko „kavos tabletės“ iš rinkos išnyko, tačiau „idealios pakuotės“ paieškos tęsėsi. Ir tokia buvo atrasta kitoje Atlanto pusėje – Europoje.

 

Istorija teigia, kad, jei E. Favre nebūtų vedęs italės, pasaulis dar ilgai lauktų „Nespresso“. Išties, būtent nuolatinės jo žmonos Annos-Marios pašaipos privedė ir Ericą prie jo genialaus išradimo.

 

Tiesą sakant, jis visada norėjo kažką išrasti – tai buvo šeimos tradicija. Jo tėvas buvo išradėjas, nuolat tobulinęs žemės ūkio padargus, inžinerijos link stūmęs ir savo sūnų. E. Favre baigė inžinerijos mokslus Lozanos politechnikume (beje, su pakraipa į raketų technologijas!), kurį laiką dirbo įvairiose įstaigose ir 1975 metais įsidarbino pakavimo specialistu pasaulinėje kompanijoje, Šveicarijos maisto ir gėrimų gigantėje „Nestle“. Tokios pareigos suvedė E. Favre su kompanijos tyrimų centru, taip pat – su pardavimo, rinkodaros ir gamybos skyriais, kur jis pažino ir verslo paslaptis.

 

O su kava E. Favre suvedė jo žmona, nuolat pašiepusi savo vyrą dėl to, kad šveicarai nemoka gaminti „geros kavos“. Žmonos pajuoka žeidė šveicaro savimeilę, todėl jis pasišovė pakeisti jos nuomonę. „Norėjau įrodyti savo žmonai, kad ir mes, šveicarai, turime galimybių tokią kavą sukurti“, – vėliau juokėsi jis. Ši asmeninė ambicija tapo kavos revoliucijos pradžia.

1580237863204474 dreamstime m 141420297

Sykį E. Favre, lankydamasis Romoje, atkreipė dėmesį į neišvaizdžią kavinę pavadinimu „Caffe Sant’Eustachio“, vis dėlto apgultą žmonių, kantriai laukiančių eilėje paragauti visame mieste garsėjančios espreso kavos (ir šiandien turistiniuose žinynuose ta kavinė vadinama „geriausia espreso vieta Romoje“).

 

Espreso kavos pavadinimas kildinamas iš šio gėrimo gamybos technologijos: ruošiant kavą, per smulkiai sumaltas pupeles leidžiamas aukšto slėgio verdantis vanduo arba garai, todėl koncentruotas kavos aromatas būna tarsi „išspaudžiamas“ iš miltelių (espreso itališkai turi dvi reikšmes – „išspaustas“ ir „greitai“). Tai labiausiai paplitęs kavos gėrimas pasaulyje, o kavos ekspertai teigia, kad espreso turi net apie 900 aromatų.

 

Toje legendinėje Romos kavinėje E. Favre, įdėmiai stebėdamas baristą, suvokė dvi jo skanios espreso paslaptis – pirma, ypač tiksliai dozuojamas kavos miltelių kiekis, antra, milteliai buvo ne iškart sumaišomi su karštu vandeniu, o prieš tai keletą kartų apipurškiami karštais garais. Ten jam savo ruožtu ir kilo dvi genialios idėjos – sukurti tiksliai dozuotos kavos pakuotę bei espreso aparatą, tokį, kuriuo kiekvienas žmogus galėtų mėgautis geros kokybės kava savo namuose. Žinoma, pasaulis tada jau turėjo espreso gamybos aparatų, gaminamų nuo 1905 metų, tačiau buvo arba dideli, pramoniniai agregatai, griozdiški ir triukšmingi – jokiu būdu netinkami padorių žmonių namams, arba rankiniai aparatai – netobuli ir reikalaujantys daug įgūdžių.

 

„20 procentų oro sudaro deguonis, kuris rūgština eterinius aliejus ir leidžia jiems greičiau išsiskirti. Tinkamai sureguliuoti oro sąveiką su kava, prieš jai susimaišant su vandeniu, štai kur glūdėjo didžiausia problema ir tos problemos raktas. Iš esmės espreso yra oro, vandens ir eterinių aliejų mišinys. Atitinkamo slėgio karšto oro srautas išskiria gėrime angliarūgštės burbuliukus, kurie sprogsta ant gomurio, pažadindami skonines liežuvio karpeles. Taip ir atsiranda espreso skonis bei sodrumas. Tai paprasta, bet niekas ligi tol nebuvo apie tai pagalvojęs. Aš sukūriau ne kapsulę, aš sukūriau technologiją, kaip sureguliuoti kavos sąveiką su oru, o tai – kur kas svarbiau“, – vėliau savo išradimą aiškino E. Favre.

1580237896436192 dreamstime m 141420367

Grįžęs į Šveicariją, E. Favre greitai sukūrė hermetišką vyriškos skrybėlės „katiliuko“ formos kapsulę (tada jis ją dar vadino „porcija“), membrana ir viduje esančiu filtru. Jo principas (su nežymiais patobulinimais veikiantis ligi šiol) buvo paprastas – pradūrus hermetišką pakuotę, aukšto slėgio (9 atmosferų) karšto vandens ir garų srautas pratekėdavo pro jos viduje esančius kavos miltelius, kapsulėje akimirksniu išskirdamas angliarūgštę ir eterinius aliejus, kurie kartu su vandeniu, jau sumaišytu su kavos milteliais, dėl to paties didelio slėgio pradurdavo kitą kapsulės pusę ir sudarydavo putojančio idealios aukso spalvos kavos gėrimo pagrindą.

 

Toje „porcijoje“ esančiai kavai apdirbti aparatas buvo kuriamas kiek ilgiau, ir 1976 metais E. Favre pristatė „Nestle“ kompanijos vadovybei pirmąjį savo sukurtą espreso aparatą – keistos formos agregatą, apraizgytą daugybe vamzdelių ir cilindrų. Tačiau tas aparatas, ne didesnis už dulkių siurblį, gamino gerą kavą iš E. Favre sukonstruotų „porcijų“.

 

„Nestle“ vadovai iš pradžių prieštaravo šiai idėja – kurti espreso pagal dozuotą kiekį. Tirpios kavos rinkos flagmanas tada dar manė, kad, pirma, tai kels grėsmę rinkoje dominuojančiai kavai, antra, kavos stiprumas ir aromatas yra individualus kiekvieno vartotojo skonio reikalas ir „dozuojama“ kava namuose tiesiog neprigis. Tačiau leido E. Favre eksperimentuoti toliau.

 

1978 metais jis užpatentavo „Nespresso“ sistemą (toks pavadinimas buvo sukurtas tradiciškai sujungus „Nestle“ ir espreso) ir dar kelerius metus tobulino savo aparatą (šiuo metu „Nespresso“ sistema yra apsaugota 1 700 patentų). 1983-iaisiais, lankydamasis verslo reikalais Japonijoje, jis įkalbėjo vietinės „Nestle“ kavos gamyklos vadovą pradėti masinę „Nespresso“ gamybą. Būtent ten 1986 metais pasaulį ir išvydo pirmasis kavos aparatas C100, o E. Favre tapo naujos įsteigtos kompanijos „Nestle Nespresso SA“ prezidentu.

 

Pirmaisiais „Nespresso“ aparatais su keturių rūšių kavos kapsulėmis buvo prekiaujama Šveicarijoje, Italijoje ir Japonijoje. Oficialiai jie buvo skirti biurams su daugeliu žmonių. Tačiau tai buvo brangūs aparatai, žmonės prie tokio kavos gamybos principo dar nebuvo pripratę. Pirmos kartos „Nespresso“ pardavimo apimtys nebuvo tokios, kokių tikėtasi, ir baigėsi tuo, kad 1988 metais E. Favre atsistatydino iš prezidento pareigų, o 1991 metais išvis išėjo iš „Nestle“.

1580237923555426 11672222923 1fe4f44090 b

1988 metais „Nespresso“ kompanijai stojo vadovauti 33 metų verslininkas Jeanas-Paulas Gaillard’as, buvęs „Philip Morris“ Šveicarijos padalinio vadovas, smarkus ir gudrus verslininkas. Būtent jis sukūrė naują rinkodaros strategiją ir pavertė tuos aparatus tuo, kuo jie yra šiandien.

 

Pirmiausia, J. Gaillard’as nusprendė aparatus skirti ne vien biurams, bet ir paprastiems žmonėms. Na, ne visai „paprastiems“, bet „tiems, kurie savo namuose turėjo šveicorius“, – taip jis apibūdino savo naują tikslinę auditoriją, „norinčią mėgautis pačia subtiliausia ir kokybiškiausia kava namų sąlygomis“. Tam tikslui 1989 metais buvo įkurtas „Nespresso Club“, kurio nariu tapdavo kiekvienas „Nespresso“ aparatą įsigijęs asmuo, gaudavęs platų paslaugų ir pasiūlymų paketą. Ir, beje, tik „Nespresso Club“ narai tegalėjo įsigyti tos kavos, kuri pagal prestižinę vyno markę išskirtinumo labui buvo pervadinta „Grand Cru“. Tų kapsulių buvo galima įsigyti tik telefonu arba specializuotuose prekybos vietose, „Nespresso“ butikuose, kurie dvelkė prabanga ir kūrė uždaro bei privilegijuoto klubo įvaizdį. Šitaip „Nespresso“ orientuojasi į „premium“ segmentą, kas leidžia jai išsaugoti „mados diktuotojo“ statusą šioje srityje ir prestižinio prekės ženklo reputaciją: „Nespresso“ kavos aparatus reklamuoja tokie aktoriai kaip Jackas Blackas, Johnas Malkovichius bei George’as Clooney.

 

Dabar „Nespresso“ kavos aparatai ir kava parduodama 50 pasaulio šalių, o „Grand Cru“ rūšių skaičius išsiplėtė iki dvidešimt penkių. Taip pat kiekvienos naujos kampanijos rėmuose kavos gurmanai nudžiuginami riboto leidimo kava. „Nespresso“ kompanija griežtai kontroliuoja savo produkcijos – kapsulių, puodelių, cukrinių, pieno ąsotėlių ir putos gamybos agregatų – prekybą tik „Nespresso Club“ nariams, ir internetu, telefonu bei specializuotuose butikuose (šiuo metu pasaulyje jų veikia apie 90, iš kurių penki – Miunchene, Frankfurte, Kopenhagoje, Niujorke ir Maskvoje kavos žinovų yra laikomi „kavos mekomis“).

 

Dar vienas „Nespresso“ butikas netrukus duris atvers ir Vilniuje – pirmasis ir kol kas vienintelis Baltijos šalyse. Ne tik organiškai papildantis jau sėkmingai vykstančią „Nespresso“ plėtrą mūsų šalyje, bet ir atliepiantis mūsų poreikiui bei aistrai subtilumui, romantikai, rafinuotumui ir, svarbiausia, gerai kavai.

Tags

susiję straipsniai

Rekomenduojame