„Fake Fur“: etiškos mados paieškos
Visai natūralu, kad susidomėjimas dirbtinio kailio (angl. fake fur) produkcija, kurią šiuo metu pristato tiek prabangos ženklai, tiek ir greitosios mados tinklai, tik auga. Tikriausiai absoliuti dauguma gyvūnų teises ginančių vartotojų šiuos pokyčius vertina teigiamai, bet ar tikrai galima vienareikšmiškai teigti, kad mados industrija, tikrą kailį keisdama dirbtiniu, pagaliau atrado sėkmės formulę etiškos, humaniškos bei tvariais gamybos principais grįstos mados link?
Kelias „fur-free“ link
Ilgą laiką natūralus kailis laikytas prabangą ir socialinį statusą demonstruojančiu atributu. Vis dėlto 90-ieji simboliškai žymėjo masinės kovos prieš gyvūnų žudymo dėl kailio pradžią kartu su žymiąja PETA reklamine kampanija „Rather go naked than wear fur“ (liet. geriau būti nuogam, nei dėvėti kailį).
Savotiška gyvūnų teisių gynėjų mantra tapusį reklaminį šūkį populiarino ir ikoniškieji devintojo dešimtmečio modeliai, tokie kaip Christy Turlington ar Naomi Campbell (pastaroji, dalyvavusi šioje kampanijoje, ne kartą pastebėta dėvinti natūralaus kailio drabužius ir užtai iki dabar sulaukianti aršios kritikos). Vis dėlto ankstyvi 2000-ieji grąžino laikinai populiarumą praradusį natūralų kailį ir PETA aktyvistai tęsė savo misiją tiek taikiais protestais, tiek ir dramatiškomis priemonėmis.
Gigi Hadid, Kim Kardashian ar Beyonce – tai tik kelios asmenybės, patyrusios asmenines atakas dėl viešai dėvimo natūralaus kailio. Žinoma, PETA taikosi ir į kailį naudojančius mados namus. Aktyvistai ne kartą mados savaičių metu pasirodė ant kolekcijų pristatymo podiumų, laikydami kailių naudojimą smerkiančius užrašus, o 2017 m. per Londono mados savaitę minia dirbtiniu krauju išsitepusių žmonių išsirikiavo renginio teritorijoje, siekdama atkreipti visuomenės dėmesį į mados industrijos gamybos procesuose taikomus nehumaniško elgesio su gyvūnais principus.
Mados industrijos pokyčiai
Etišką madą skatinančių organizacijų veiksmai, tobulėjančios technologijos bei progresyvaus požiūrio į mados gamybos procesus visuma lėmė tai, kad prie atsakingos, etiškos mados pionierių, tokių kaip Stella McCartney, Calvin Klein ar Vivienne Westwood, rato pastaraisiais metais pradėjo jungtis vis daugiau prabangos ženklų.




Natūralaus kailio naudojimo atsisakė Burberry, Maison Margiela, Hugo Boss, Giorgio Armani ir kiti., o visai neseniai oficialiai paskelbta, kad jų gretas papildo ir Versace, ir šiuos italų mados namus įsigiję Michael Kors. Taip pat natūralu, kad akivaizdžių pokyčių prabangos ženklų industrijoje dalimi, tikrą kailį keičiant dirbtiniu, tapo ir greitosios mados tinklai. H&M, Zara, Topshop – tai keli daugeliui prieinamą madą kuriančių vardų, įsipareigojusių vartotojams siūlyti natūralaus kailio alternatyvą už prieinamą kainą.
Dirbtinio kailio revoliucija
Prabangos ženklų bei kartu lygiagrečiai žengiančių greitosios mados atstovų atsigręžimas į gyvūnų atžvilgiu humanišką madą lėmė, kad šį sezoną dirbtinį kailį matome visur. Tik praėjusį spalį apie kailio naudojimo atsisakymą oficialiai pranešę Diane Von Furstenberg mados namai jau spėjo pristatyti ryškiaspalvių dirbtinio kailio paltų liniją.
Stella McCartney, kaip ženklas nuo pat įsteigimo pradžios nenaudojantis kailio ir odos, siūlo ženklo identitetą perteikiančius sintetinio kailio produktus, o į aukščiausio lygio dizainerių gretas nepatenkantis britų ženklas Shrimps pristato margaspalviais raštais puoštus netikro kailio produktus, kurie savo kaina mažai tesiskiria nuo natūralios kailio produkcijos.
Žinoma, greitosios mados tinklai užtikrino, kad dirbtinio kailio paltai, apykaklės ir aksesuarai masiškai užpildytų miestų gatves visame pasaulyje.
Pažangios technologijos, į kurias aukštesnio lygio mados ženklai investuoja įspūdingas sumas, leidžia pagaminti sintetinę medžiagą, kuri ne tik vizualiai nesiskiria nuo kailio, bet ir fiziškai ją liečiant sudaro natūralaus kailio švelnumo įspūdį. Pasak Stella McCartney atstovų, aukštos kokybės kailį norintys pristatyti gamintojai privalo investuoti į laboratorijas, kuriose dirbtinio kailio gamybos procesas atitiktų aplinkosaugos keliamus reikalavimus bei būtų naudojami visi tvarios mados gamybos principai.
Draugiška gyvūnams - kenskminga aplinkai
Džiaugiantis, kad dizaineriai vis labiau stengiasi atrasti būdus, kaip pristatyti sintetinį kailį, pagamintą pagal tvarios ir atsakingos mados principus, natūraliai peršasi labai paprasta mintis: dauguma žmonių dirbtinio kailio produkciją pirks tikrai ne iš prabangią madą pristatančių ženklų, o priimtinos alternatyvos elementariai ieškos greitosios mados tinkluose.
Vis dėlto Bangladeše ir kitose valstybėse įsikūrę greitosios mados produkciją gaminantys fabrikai tikrai nėra linkę dirbtinį kailį, kaip ir bet kurią kitą produkciją, gaminti atsižvelgdami į aplinkosaugos normatyvas.
Gaminant sintetinį kailį, ypač spalvotą, palyginus su kitomis tekstilės rūšimis, į orą patenka itin didelis kenksmingų medžiagų kiekis. Taip pat verta išskirti, kad dirbtinio kailio produkcija, įsigyta greitosios mados tinkluose, vidutiniškai vartotojų dėvima tik vieną sezoną, po kurio šie produktai neretai atsiranda sąvartynuose. Nustatyta, kad būtent dirbtinės medžiagos kailiui, kurio sudėties pagrindą sudaro akrilas, suirti ir dekompostuotis vidutiniškai prireikia kelių šimtų metų.
Dirbtinis kailis lygu tikras kailis?
Tarp mados gerbėjų vis augant dirbtinio kailio poreikiui, pirkėjų atidumas ir sąmoningumas – būtina sąlyga. Britų žiniasklaidos „Sky News“ 2017 m. atliktas tyrimas pristatė šokiruojantį rezultatą: greitosios mados tinkluose galima įsigyti natūralaus kailio produktų, kurie vartotojui oficialiai pristatomi kaip sintetinis kailio pakaitalas.
Tyrimo metu laboratorijose buvo ištirti „Missguided“ bei „House of Fraser“ parduotuvėse įsigyti produktai, kurių etiketės nurodo, jog daiktas pagamintas naudojant tik sintetines medžiagas. Vis dėlto po tyrimo patvirtinta, kad šių produktų gamybai buvo naudojami triušio, audinės, meškėno ir net katės plaukai. Į kompromituojančią situaciją patekę prekybos tinklai tvirtino, kad jie laikosi tvirtos pozicijos nenaudoti tikro kailio, ir pradėjo tyrimą, kaip į jų asortimentą pateko natūralaus kailio produktų.
Iškylant klausimui, kodėl Londono gatvėse vos už keletą dešimčių svarų buvo galima įsigyti natūralaus kailio daiktų, žurnalistai patarė atsakymo ieškoti Kinijos kailio industrijoje, kurioje gyvūnai laikomi žiauriomis sąlygomis, jų išlaikymui neskiriant jokių finansinių resursų.
Trauka kailio estetikai
Pamažu vykstantis natūralaus kailio atsisakymas – moralinio atsakingumo prieš gyvūnus išraiška bei mados industrijos poslinkis etiškos mados link. Ir jei galima tvirtai teigti, kad pirmas žingsnis, atsisakant natūralaus kailio vartojimo ir pasiūlant alternatyvą, jau žengtas, kyla dar vienas klausimas, į kurį turėsime kada nors atsakyti: jei dalis mados industrijos jau tvirtai sutarė, kad kailis laikomas neetiška mados forma, kodėl daroma viskas, siekiant sukurti produktus, idealiai atkartojančius natūralaus kailio estetiką?
Net ir tvariai, etiškai madai daugybę metų advokataujanti dizainerė Stella McCartney sulaukia klausimų, ar jos pristatomi natūralų kailį imituojantys sintetiniai drabužiai tam tikra prasme neskatina kailio industrijos populiarumo?
Juk tendencijos ir noras įsigyti vienokį ar kitokį daiktą šiais laikais atkeliauja iš gatvės, kurioje stebime praeivius ir analizuojame jų stiliaus pasirinkimus. Gyvūnų teisių aktyvistų teigimu, gatvėje pamatytas tikroviškai atrodantis aukštos kokybės dirbtinio kailio paltas dėl puikaus estetinio vaizdo visuomet gali tapti priežastimi, kodėl žmogus nuspręs įsigyti ir natūralaus kailio produktą, neieškodamas alternatyvos.
Natūralus kailis - nemodernu
Pranešdamas, kad Gucci atsisako natūralaus kailio naudojimo, mados namų vadovas Marco Bizzari šį sprendimą argumentavo labai paprastai: „Naudoti tikrą kailį tiesiog nemodernu, tai – praėjęs etapas. Kūrybiškumas gali įgyti daug krypčių visai nenaudojant kailio.“
Šiuo metu vykstantys pokyčiai turėtų daryti didelę įtaką ateities mados vartotojams formuojant naują, progresyvų požiūrį į prabangos sąvoką ir atsakingus mados industrijos gamybos procesus. Vis dėlto šiandien reikėtų nepamiršti, kad ne tik dizaineriai, bet ir vartotojai turėtų jausti atsakomybę prisidėti prie geriausių alternatyvų natūralaus kailio naudojimui paieškų.






„Stand“, „A Perdifiato“, „Givenchy“, „Fuzz Not Fur“ (net-a-porter.com) ir „Numerootto“ (farfetch.com) dirbtinio kailio paltai.