Mada

Moterų drabužių laiko juosta – kodėl galime mūvėti kelnes

Šiandien, nepaisant to, kad mada yra atskira moterims ir vyrams, ji dalijasi stiliumi, dizainu, spalvomis ir idėjomis.
Reading time 9 minutes
Mados namų „Dior“ nuotr.

Šiuolaikinės mados veidas yra visapusiškas, itin universalus, tačiau tuo pat metu sudarytas iš sudėtingų tendencijų, stiliaus derinimo. Jokia paslaptis, kad jau kone dešimtmetį mada įgavo laisvės ir liberalumo pagreitį – ėmė blėsti lytiškumas, išbluko skirtumai tarp prabangos ir paprastumo, o tendencijos veja viena kitą. Šiandien moterims mūvėti kelnes – natūralus sprendimas. Tai – ne tik patogi mada. Tai subtiliai primena apie moterų stiprybę, laisvę, nepriklausomybę ir galią. Kelnių atsiradimas moterų spintoje yra feminizmo įrodymas.

 

Šiuolaikinėje visuomenėje vyriškas garderobas – kelnės, švarkai, marškiniai, liemenės, diržai, balti paprasto kirpimo marškinėliai – skirtas visiems.

 

Šiandien podiumai liepsnoja nuo vyriško stiliaus garderobo, skirto moterims. Dizainerių kolekcija yra neišbaigta, jei joje nėra kostiumo, o moterims skirtuose deriniuose jau seniai dominuoja kelnės ir šortai. Kad ir kaip būtų, absoliučiai laisva, ypač moterų, mada buvo ne visuomet.

 

Moteriška mada vyrišką stilių ir drabužių elementus įsileido visai neseniai. Tai įvyko tik XX amžiuje, o pati pradžia užsimezgė, kai tenisu, jodinėjimu ir dviračių sportu užsiimančios moterys ėmė mūvėti plataus kirpimo kelnes dėl komforto ir judesių laisvės. Tiesa, šį faktą sunku vadinti tikrosios mados pokyčiu.

Moteriška mada vyrišką stilių ir drabužių elementus įsileido visai neseniai - tik XX amžiuje.

Po Pirmojo pasaulinio karo sportuojančios ir dirbančios moterys ėmė mūvėti kelnes, tačiau šio drabužio kelią į mados olimpą pastūmėjo ne kas kitas, o revoliucionierė ėriuko kailyje Coco Chanel. Pasakojama, kad kūrėja dažnai pasiskolindavo savo mylimojo kelnes ir elegantiškai sustilizuodavo su moteriškomis aprangos detalėmis.

 

Kartą atostogaudama Dovilio kurorte Coco Chanel atsisakė dėvėti plaukiojimo kostiumą, nes nenorėjo demonstruoti savo kūno, tad prie jūros ji nusprendė mūvėti plačias baltas kelnes ir mūvėti jūreivišką palaidinę. Šis dizainerės žingsnis neliko nepastebėtas, jį pasiekė nemažai apkalbų, bet dar daugiau – susižavėjusių moterų pripažinimo. Neilgai trukus prancūzės pripažino šį mados sprendimą – tai moteris privertė pergalvoti ne tik drabužinės turinį, bet ir vertybes.

 

„Aš suteikiau moterims laisvės pojūtį ir grąžinau joms jų kūną – kūną, ligi tol persmelktą prakaito dėl visų mados įnorių – pasijonių, korsetų ir pamušalų“, – kiek vėliau sakė ji.

Tolesnė revoliucija vyko dvidešimtojo amžiaus 4-ajame dešimtmetyje, kai laikui nepavaldžios Holivudo ikonos Marlene Dietrich ir Katherine Hepburn ėmė mūvėti kelnes, o filmų premjerų metu – netgi smokingus. Amerikietės moterų madai ir toliau skynė kelią laisvės link – tą patį dešimtmetį pirmoji JAV dama Eleanor Roosevelt per velykines kiaušinių ridenimo iškilmes pasirodė mūvėdama jodinėjimo kelnes. Neilgai trukus žingsnį žengė ir tikrasis mados diktatorius žurnalas „Vogue“, kurio puslapiuose buvo išspausdinta moterų su laisvomis kelnėmis nuotrauka. Visa tai panaikino paprastų visuomenės moterų kompleksą ir baimę kasdien mūvėti kelnes bei vilkėti vyriško kirpimo kostiumą.

Po trisdešimties metų, septintajame dešimtmetyje, didžiulė mados revoliucija ir didelis žingsnis istorijoje – prancūzų dizaineris André Courrèges’as pristatė moteriškus džinsus. Tuojau pat, 1966 metais, dar vieną drąsų žingsnį žengė vienas įtakingiausių to laikotarpio dizainerių Yves’as Saint Laurent’as. Jis moterų drabužinėse pamažu įsitaisančioms kelnėms ir kostiumams tarsi davė oficialų leidimą, kai savo kolekcijoje pristatė moterišką smokingą formalioms progoms. Tai įgalino ir paskatino žinomas moteris skleisti laisvos, naujoviškos mados idėją. Pasaulio numylėtinė Barbara Streisand ant Oskarų raudonojo kilimo pasirodė mūvėdama kelnes. Tokios apraiškos mados industrijai ir visuomenei galutinai pristatė vyriško stiliaus drabužius ir oficialiai įrašė jį į kasdienės bei puošnios mados protokolą.

Jautri moters prigimtis

Dior mados namų vyriškas garderobas moterims yra neatsiejamas nuo jautraus, švelnaus moteriškumo. Dior vyriško stiliaus drabužius prisijaukino nepamiršdami, kam iš tiesų skirta kolekcija – moterims. Apskritai visi šių mados namų dizaineriai į moteriškumą žvelgė kaip į trapų krištolą, kurį su kiekviena kolekcija jie vis stengėsi kuo labiau pabrėžti. Todėl daugelis, žinoma, ne visos, vyriško garderobo detalės mados namų kolekcijose yra sukurtos taip, kad pabrėžtų moterišką siluetą arba subtiliai pašlovintų dailią ir jautrią prigimtį. Dior švarkai ir apskritai kostiumai daugeliu atvejų yra ištikimi savo klasikai – jie pasiūti taip, kad būtų pabrėžta talija – dažniausiai tai būna išspręsta dizaino konstrukcija, jei ne – liemenį papuošia dirželis. Tokie mados namų švarkai pasižymi ir stipriai ar mažai didintais pečiais.

Taip pat švarkų siluetams būdinga pabrėžti moteriškumą palaidomis švarkų formomis – plačios konstrukcijos pabrėžia siluetą, jį pailgina ir lieknina. Kalbant apie aksesuarus, Dior į tai žvelgia smulkmeniškai. Vienas vyriškiausių moterų kolekcijos atributų – platūs rankinių diržai, kuriuos reikia persijuosti krūtinę per vieną petį. Šis diržas primena kario uniformos detalę, tačiau subtilūs siuvinėjimai, brangakmenių formos visgi primena, kad tai – svarbus moteriškos kolekcijos aksesuaras. Svarbu nepamiršti, kad prie Dior vairo savarankiškai atsistojus moteriai Mariai Graziai Chiuri (mat pirmoji moteris buvo Lucie Meier, tačiau mados namams ji kūrė kartu su dizaineriu Serge’u Ruffieux) vyriškas garderobas tapo vyriškesnis nei įprasta mados namams.

M. G. Chiuri Dior moterų kolekcijai suteikė visai naujų spalvų – atsirado laisvesnių, paprastesnių ir net sportiškesnių drabužių. Jie labiau slepia moterišką siluetą, yra platesnių konstrukcijų, vis matoma džinsinė medžiaga, o klasikinių suknelių derinį dažnai papildo militaristiniai ilgaauliai. Tačiau ši moteris vyrišką garderobą moterų kolekcijoje papildė prancūzų moterų revoliucionierių ženklu – beretėmis.

Grubus moteriškumo veidas

Balenciaga moterų kolekcijoje vyrišką garderobą prisijaukino vieni pirmųjų. Kelnes, švarkus, liemenes ir marškinius jie greitai adaptavo šiuolaikinei moteriai. Mados namų kūrėjai daugelį metų vijosi tendencijas ir drabužiams taikė išskirtinius dizaino sprendimus. Neretai Balenciaga siuvo oficialias, moterišką siluetą pabrėžiančias aptemptas ar siaurėjančias kelnes. Prie jų derindavo neįprasto kirpimo švarką, kurio pagrindinis akcentas – ryškios spalvos, keleto tekstūrų derinimas, papildomi papuošimai, tokie kaip kutai, sagos, dirželiai, užtrauktukai, kailio detalės.

 

Visa tai pasikeitė prieš mažiau nei dešimtmetį, Balenciaga mados namams tapus tarptautiniu gatvės stiliaus diktatoriumi. Daugelis dizainų tapo nepavadūs lyčiai, kitaip sakant, moterų garderobas taip perėmė vyriškojo braižą, kad virto savotišku jo atspindžiu. Čia švarkų dizainas tapo platesnis, vyriškesnis: padidėjo pečių linija, konstrukcijose ėmė dingti talija – dabar ji paprastai išryškinama diržu, pailgėjo ilgis, detalės pasidarė oversized. Nors, žinoma, kolekcijose moteriškesnių dizainų ir siluetų vis dar aptinkama. O kelnės analogiškai platėjo, jos neišryškina silueto, o jį paslepia ir suteikia aukšto ūgio įvaizdį. Balenciaga aksesuarai, ypač diržai ir rankinės ar kuprinės, yra grubokos, čia vyrauja neutralios spalvos, pritaikomos bet kuriai lyčiai.

Šlovė moteriškumui!

Off-White prekės ženklas mados pasaulio šviesą išvydo 2012-aisiais, kai vyriškas garderobas moterų spintoje jau buvo savaime suprantamas dalykas. Šie mados namai su vyriško stiliaus rūbais moterims kaipmat tapo gatvės stileivų numylėtiniais, kolekcijos yra įkvėptos sportinės aprangos, neslepia moteriškos figūros.

 

Kitaip nei Dior ir Balenciaga, Off-White kolekcijų drabužiai yra absoliučiai įkvėpti vyriškos mados: plačios kelnės, boulingo marškiniai, motociklininko kostiumai, cargo, arba kitaip darbininko apranga, dviratininkų kostiumai. Visa tai – tradicinio vyriško garderobo dalis, kurią mados namų dizaineris Virgilas Abloh pritaiko moterims, išryškindamas ir pabrėždamas jų kūno privalumus, išaukštindamas siluetą. Tai jis daro įvairiais būdais: palaidiems švarkams, paltams ar lietpalčiams jis įstato didintus pečius, nuo kurių krisdama medžiaga siaurėja ir sukuria smėlio laikrodžio įvaizdį. Sportinės striukės dažnai papildomos klostėmis, konstrukcijose naudojama daugiau medžiagos arba, atvirkščiai – jos būna kiek įmanoma patrumpinamos. Naudodamas plačius, nemoteriškus derinius, jis nepriekaištingai pabrėžia laukinį moteriškumą ir lytims madoje suteikia lygybę

Dažnai matomi vyrų sportinių kostiumų elementai paprastai pritaikomi moteriškai figūrai – motociklininko kostiumas susiaurinimas per liemenį arba iš jo sukuriamas kostiumėlis su sijonu. Off-White kolekcijose nesvetimas žaidimas aksesuarais – jais dizaineris mėgsta papildyti kone kiekvieną derinį. Tai – įliemenuojantys diržai, kaspinais, kailiu ar juostelėmis puošti batai. Detalėmis dizaineris mėgsta aukštakulniams suteikti vyriškumo, o sportbačiams – moteriškumo. Be to, itin moteriškus derinius jis visuomet papildo grubesne avalyne, pavyzdžiui, akivaizdžiai vyriškais sportbačiais arba plačiais auliniais aukštakulniais.

Moterims skirtose kolekcijose tradiciniai vyriškos aprangos elementai šiandien yra savaime suprantama spintos dalis. Tačiau iki šio supratimo dizaineriai ir mados pasaulio asmenybės turėjo sukurti šūsnis kolekcijų ir žurnalų viršelių, kol įtikino moteris, kad stilius nebeturi lyties. Šiandien daugelis dizainerių turi tik jiems būdingą moteriškumo suvokimą ir vyrišką garderobą kuria pasitelkdami juo.

Tags

susiję straipsniai

Rekomenduojame