Mada

K.Lagerfeldas - nuo paslaptingo asmeninio gyvenimo iki unikalaus palikimo

„Manęs nedomina praeitis ir tai, ką jau sukūriau, gyvenu ateitimi ir būsimais darbais“ – tokia filosofija vadovavosi prieš kelis mėnesius pasaulį palikęs mados industrijos grandas Karlas Lagerfeldas.
Reading time 10 minutes
Modelis Kaia Gerber, Karlas Lagerfeldas ir dizainerė Virginie Viard, Vida Press nuotr.

Iki pat paskutinių gyvenimo dienų aktyviai kūręs mados kaizeriu pramintas dizaineris į istorijos puslapius įeis kaip novatorius, per gyvenimą sugebėjęs padaryti kur kas daugiau nei sėkmei užprogramuoti Chanel mados namus. O jo tamsių akinių, baltų marškinių, juodo švarko ir į uodegą surištų baltų plaukų įvaizdis visada liks populiariosios kultūros dalimi.

 

Nors K. Lagerfeldas (visas vardas – Karlas Otto Lagerfeldtas) gimė ir augo Hamburge, Vokietijoje, dar nesulaukęs pilnametystės persikėlė gyventi į Paryžių, kuriame ir žengė pirmuosius žingsnius mados olimpo link. Nuo pat vaikystės nuolatos piešęs K. Lagerfeldas 1954 metais išsiuntė vieno palto eskizą į dizaino konkursą, kuriame laimėjęs antrąją vietą (pirmąją užleido savo ilgamečiam konkurentui Yves’ui Saint Laurent’ui) gavo galimybę dirbti kartu su aukštosios mados kūrėju Pierre’u Balmainu.

 

Kiek vėliau jaunasis dizaineris asistavo Jean Patou mados namuose, kuriuose, nors ir turėjo puikią galimybę mokytis, suprato, kad tiesiog negali būti kažkieno asistentu. Septintajame dešimtmetyje priėmęs tuo metu kiek netikėtą sprendimą dirbti laisvai samdomu dizaineriu, 1963-iaisiais K. Lagerfeldas pradėjo dirbti su Chloé, o po kelerių metų į savo veiklą įtraukė ir iki pat jo mirties trukusį bendradarbiavimą su italų mados namais Fendi. Visgi svarbiausiu jo karjeros lūžiu laikomi 1983 metai, kai perėmęs Chanel kūrybos vadovo pareigas K. Lagerfeldas pradėjo naują, legenda tapusių mados namų erą.

Žmogus orkestras

Pats K. Lagerfeldas ne kartą juokais žurnalistams teigė, kad pasisako už 48 valandų parą, nes 24 valandos, sudarančios vieną dieną, tiesiog per trumpas laiko tarpas visiems suplanuotiems darbams įvykdyti. Ir tai atrodo visiškai natūralu, peržvelgus kolekcijas, projektus ir veiklas, kuriomis iki paskutinių dienų gyveno dizaineris.

K. Lagerfeldas ne kartą juokais teigė, kad pasisako už 48 valandų parą, nes 24 valandų negana visiems suplanuotiems darbams įvykdyti.

Per metus vien Chanel mados namams K. Lagerfeldas sukurdavo po šešias kolekcijas, kaip kūrybos vadovas nuolatos dirbo su Fendi komanda bei vystė savo vardo prekės ženklą. Žmogiškumo ribas peržengiančioje mados milžino darbotvarkėje vietos atsirasdavo fotografijai (dizaineris pats fotografuodavo daugelį Chanel reklamos kompanijų), mados iliustravimui, interjero dizaino kūrimui bei filmų režisavimui. Beje, viename iš K. Lagerfeldo režisuotų trumpametražių filmų vaidino ir lietuvė Edita Vilkevičiūtė, įkūnijusi Coco Chanel.

 

Nenutrūkstamas darbų krūvis rodė ne tik dizainerio atsidavimą savo veiklai, bet ir išskirtinę darbo etiką, o paklaustas apie intensyvų darbo ritmą ir pasiekimus K. Lagerfeldas visuomet turėjo pasiruošęs labai paprastą atsakymą: „Kiekvienas galime savo dieną paversti tobula – tai tiesiog valios ir disciplinos klausimas.“

Chanel perkodavimas

Per daugiau nei pusę amžiaus trukusią karjerą K. Lagerfeldo novatoriškos vizijos buvo vertinamos visose jo veiklose, tačiau beveik keturis dešimtmečius trukęs darbas Chanel mados namuose vertas atskiro dėmesio. Legenda tapusios kūrėjos Gabrielle Chanel (Coco Chanel) asmenybė ir dvigubos C raidės ženklas dabar įkūnija požiūrio į moteriškos mados revoliuciją ir simbolizuoja prabangos sukuriamą prestižą.

 

Visgi 1983 metais, praėjus daugiau nei dešimtmečiui nuo Coco Chanel mirties, kūrybos vadovo pareigas perėmus K. Lagerfeldui Chanel situacija buvo komplikuota ir šiems mados namams vis sunkiau sekėsi išlaikyti aktualumą. Net ir klasikinis tvido švarkelis, simbolizavęs liberalėjantį moters įvaizdį ir laisvę, devintojo dešimtmečio pradžioje buvo tapęs jau praėjusio mados etapo dalimi ir net buržuazinės santvarkos simboliu.

Pradėjęs kurti Chanel, K. Lagerfeldas perkūrė klasikinį tvido švarkelį, kuris, keisdamas siluetą, spalvas ir net tekstūrą, iki dabar pasirodo kiekvienoje mados namų kolekcijoje. Didžiausias K. Lagerfeldo nuopelnas – jo talentas mados namų DNR simbolizuojantiems atributams: juodai suknelei, perlams, tvido švarkeliams ir rankinėms su grandinėle suteikti modernią išvaizdą. Būtent šis dizainerio gebėjimas užtikrino Chanel sėkmę kalbant tiek apie išlaikomą prestižą, tiek ir apie milijardus eurų siekiančias metines pardavimo apimtis ar populiarumą tarp tūkstantmečio (angl. millenials) ir net Z kartos vartotojų.

Teatras, pakeitęs podiumą

K. Lagerfeldas transformavo konvencinį kolekcijos pristatymo formatą, podiumui suteikdamas teatrališką vaizdinį. Nuo pat 2005 metų Chanel kolekcijų pristatymo Paryžiuje metu Grand Palais tampa vieta, kuri tarsi nukelia stebėtoją į paralelinį pasaulį.

 

Per keliolika metų skirtingos K. Lagerfeldo vizijos kolekcijos pristatymo svečiams leisdavo pasijusti taip, lyg šie sėdėtų saulėtame paplūdimyje, rudeniškame miške, oro uoste, kazino ar prekybos centre. Į Grand Palais rūmus specialiai 2010-aisiais vykusiam pristatymui buvo atvežta net 265 tonas sverianti ledo skulptūra. Įdomu ir tai, kad mados genijumi vadinamą K. Lagerfeldą ne visuomet patenkindavo net ir milžiniškos erdvės, kuriose būdavo įgyvendinami techniškai itin sudėtingi sumanymai.

 

Kai butaforiškai sukuriama tikrovė neatitikdavo K. Lagerfeldo lūkesčių, šou svečiai būdavo sukviečiami į pačias netikėčiausias vietas pasaulyje. 2007 metais kūrėjas Fendi kolekcijos pristatymo svečius (kaip ir visą mados pasaulį) nustebino podiumą sugalvojęs įrengti tiesiog ant Didžiosios kinų sienos, o Chanel kolekcijos pristatymo svečiams teko stebėti modelius, žingsniuojančius Versalio sodų takeliais ir net Kubos gatvėmis.

 

Neribota K. Lagerfeldo fantazija ir su laiku išaugusios finansinės galimybės sukūrė mados šou fenomeną, kuriuo iki dabar remiasi daugelis aukštosios mados namų.

K. Lagerfeldo mūzos

Nors pats K. Lagerfeldas nemėgo žodžio „mūza“, visos karjeros metu dizainerį supo moterys, leidusios jam ant podiumo perteikti skirtingų dešimtmečių nuotaikas, aktualijas ir estetiką.

 

Ines De La Fressange, Linda Evangelista, Stella Tenant, Claudia Schiffer – tai vardai, lydėję dizainerį pirmaisiais kūrybos Chanel mados namuose dešimtmečiais. Nors dažniausiai ir išlaikydamas šiltą santykį su kiekvieno laikotarpio įkvėpėjomis, K. Lagerfeldas nuolatos apsupdavo save naujais veidais, reprezentuojančiais besikeičiančią kultūrą bei grožio standartus.

Jau ilgą laiką su K. Lagerfeldu siejamos aktorės Keira Knightley bei Kristen Stewart, dainininkė Vanessa Paradis, ilgametė Vogue Paris redaktorė Carine Roitfeld, modeliai Caroline de Maigret ar Cara Delevingne. Paskutiniais gyvenimo metais K. Lagerfeldas itin žavėjosi jaunąją mados vartotojų kartą simbolizuojančiomis Lily Rose Depp, Kendall Jenner bei Cindy Crawford dukra Kaia Gerber, su kuria praeitą rudenį išleido ir bendrą savo vardo ženklo kolekciją.

 

Drąsa šokiruoti

K. Lagerfeldas mados pasaulyje buvo žinomas kaip asmenybė, nevengianti išreikšti savo nuomonės. Drąsūs ir net itin kandūs komentarai apie žinomų moterų išvaizdą ir svorį tikrai nieko nestebino, o kontroversiški sprendimai tarsi buvo tapę K. Lagerfeldo asmenybės dalimi. Dar 1993 metais dizaineris šokiravo mados industriją, priėmęs sprendimą Fendi kolekcijos pristatymui pasamdyti ne modelius, o striptizo šokėjas. Puikiai žinoma istorija, kaip būtent šio pristatymo metu pirmoje eilėje sėdėjusi Anna Wintour viduryje šou tiesiog atsistojo ir išėjo. Žinoma, jai tai nesutrukdė vėliau su dizaineriu sukurti šiltą ir artimą santykį.

K. Lagerfeldas mados pasaulyje buvo žinomas kaip asmenybė, nevengianti išreikšti savo nuomonės.

Nors dabar ir gyvename mados ženklų draugysčių ir bendradarbiavimo amžiuje, K. Lagerfeldą šioje srityje galime laikyti pionieriumi. 2004-aisiais buvo paskelbta apie švedų greitosios mados tinklo H&M ir K. Lagerfeldo kuriamą bendrą kapsulinę kolekciją. Tuo metu daugelis mados industrijos atstovų nesuprato tokio aukštosios mados atstovo sprendimo, bet per pirmąsias prekybos valandas iššluota KARL LAGERFELD X H&M kolekcija tarsi sukūrė naują bendradarbiavimo formatą, kuriuo mados pasaulis itin sėkmingai vadovaujasi ir dabar.

Asmeninis gyvenimas

Kaip ir jo pirmtakė Coco Chanel, K. Lagerfeldas nebuvo linkęs atvirauti ir detaliai pasakoti apie savo praeitį ir asmeninį gyvenimą. Vienintelis žinomas K. Lagerfeldo partneris – paryžietiško naktinio gyvenimo ir vakarėlių dalyvis Jacques’as de Bascher, kuris 1989 metais, sulaukęs vos 38-erių, mirė susirgęs AIDS. Nors Jacques’as, skirtingai nuo K. Lagerfeldo, daugiausia laiko praleisdavo vakarėliuose, megzdamas romanus su kitais vyrais (vienas jų buvo Yves’as Saint Laurent’as), šalia savo partnerio K. Lagerfeldas buvo iki pat paskutinės Jacques’o gyvenimo dienos.

 

Verta paminėti ir tai, kad nors Jacques’as de Bascher buvo vienintelis K. Lagerfeldo gyvenimo partneris, atvirai savo meilę kūrėjas ne kartą pripažino savo katinui Choupette, kuris po dizainerio mirties turėtų paveldėti net ir dalį jo turto.

 

Lojalumas

Dizainerių migravimas tarp skirtingų mados namų jau tapo norma, tad niekam nebekeista, kai vos kelerius metus vienoje pozicijoje išbuvę kūrybos vadovai, lengvai atsisveikinę su komanda, greitai suranda naujas karjeros kryptis. Būtent dėl šios priežasties K. Lagerfeldo pastovumas ir lojalumas, dirbant su ta pačia komanda tuose pačiuose mados namuose, išskyrė šį dizainerį šiuolaikiniame mados industrijos kontekste.

K. Lagerfeldo pastovumas ir lojalumas, dirbant su ta pačia komanda tuose pačiuose mados namuose, išskyrė šį dizainerį šiuolaikiniame mados industrijos kontekste.

Beveik keturi dešimtmečiai Chanel mados namuose ir daugiau nei penki dešimtmečiai dirbant su Fendi – tokį karjeros reziumė galime priskirti gyva legenda tapusiam K. Lagerfeldui, kuriam ne ką mažiau nei darbas buvo svarbi ir jo artimiausių žmonių komanda. Asistentas ir asmens sargybinis Sebastienas Jondeau kartu su K. Lagerfeldu dirbo du dešimtmečius, o dešiniąja ranka vadinta ir Chanel kūrybos vadovės pareigas dabar užėmusi Virginie Viard šalia dizainerio dirbo pastaruosius 30 metų.

Palikimas

Šių metų vasario 19 dieną oficialiai paskelbus apie K. Lagerfeldo mirtį šimtai mados industrijos atstovų ir dizainerio bendražygių išreiškė liūdesį dėl pasaulį palikusio talento ir ėmė reflektuoti dizainerio indėlį į XX ir XXI amžiaus madą.

 

Vieną taikliausių įžvalgų pateikė ilgametė amerikietiškojo Vogue redaktorė Anna Wintour: „Karlas Lagerfeldas charakterizavo, ką reiškia būti mados kūrėju XXI amžiuje, ir tai jis darė su humoru bei dideliu džiaugsmu. Jis buvo tikra mados pasaulio siela: niekada nepavargstantis, žvelgiantis į ateitį ir itin dėmesingas besikeičiančiai kultūrai.“

Tags

susiję straipsniai

Rekomenduojame