Mada

Rankinė, apie kurią privalo žinoti kiekviena madistė - „Chanel 2.55“ istorija

Šįmet šiai rankinei – šešiasdešimt penkeri. Ne vienos kartos viso pasaulio moterų geidžiamos rankinės gimtadienis užšifruotas pačiame jos pavadinime. „2.55“ – 1955-ųjų vasaris. Tiesa, atidžiau panagrinėjus „Chanel“ rankinių istoriją, šio modelio gimtadienių galima suskaičiuoti net tris.
Reading time 5 minutes
@designervintage / Instagram nuotr.

Pirmąjį „2.55“ prototipą Coco Chanel sukūrė dar 1929-aisiais. Tuomet madmuazelė Coco jau buvo pripažinta ne tik gimtosios Prancūzijos, bet ir pamėgta Britanijos aristokračių dizainerė. Įkvėpta kareiviškų, per petį nešiojamų krepšių, ji pritvirtino ilgą rankeną prie vakarinės rankinės ir taip palengvino šampano taurėmis ir teatro programėlėmis žongliruojančių aukštuomenės damų dalią, o drąsiausioms suteikė galimybę susikišti rankas į jos kurtų sijonų ir kelnių kišenes (pati tai, beje, labai mėgo).

 

Tai, kad tikroji mados mylėtojų akimirksniu atpažįstama „2.55“ buvo sukurta tik 1955-aisiais, lėmė Antrasis pasaulinis karas. Vos jam prasidėjus, C. Chanel nutraukė savo mados namų veiklą ir uždarė visas parduotuves teigdama, kad karas – ne metas madai, ir ji daranti tai iš patriotinių sumetimų. Tačiau 1940-aisiais, naciams užėmus Paryžių, apsigyveno „Ritz“ viešbutyje, kuriame savo štabą buvo įkūrę okupantų kariuomenės vadai. Negana to, užmezgė romaną su vokiečiu, SS kolaborantu Hansu Guntheriu von Dinclage’u. Toks elgesys ilgam metė ant dizainerės reputacijos bendradarbiavimo su naciais šešėlį. Karui einant į pabaigą, Prancūzijoje imtos persekioti „horizontaliu bendradarbiavimu“ su okupantais įtariamos moterys. C. Chanel tokios lemties išvengė, pasakojama, ne be paties Winstono Churchillio įsikišimo. Vis dėlto 1945-aisiais ji pasitraukė į Šveicariją ir praleido ten kelerius metus.

 

Šeštojo dešimtmečio pradžioje, išpopuliarėjus Christiano Dioro „New Look“, į tarptautinį mados olimpą pakilus tokiems dizaineriams kaip Cristobalis Balenciaga ir Robertas Piguet, su jų, C. Chanel manymu, „nelogiška“ kūryba – „suveržtomis talijomis, išryškintais pečiais, pūstais sijonais ir griežtais švarkais“, ji nusprendė, kad metas pačiai grįžti į Paryžiaus mados sceną. 1954-aisiais, po penkiolikos metų pertraukos, būdama jau daugiau nei septyniasdešimties, C. Chanel pristatė naują kolekciją. Dėl karo metais pelnytos kontroversiškos reputacijos prancūzų spauda vertino ją santūriai, tačiau amerikiečiai ir britai vadino perversmu, modernia jaunatviškumo ir mados sinteze.

1586858484964759 small 2 55 handbag light blue velvet gold tone metal velvet gold tone metal packshot default as0874b02271n5966 88230666240301586858484718432 small 2 55 handbag light blue velvet gold tone metal velvet gold tone metal packshot alternative as0874b02271n5966 8823065804830
1586858484793056 small 2 55 handbag light blue velvet gold tone metal velvet gold tone metal packshot other as0874b02271n5966 88230613156141586858514387140 ccc
Aksominė CHANEL „2.55“ rankinė, 2020 m. modelis, mados namų nuotr.

C. Chanel sugrįžimą į mados pasaulį žymi ir nauja rankinės versija – tokia, kokia, nepaisant kelių nedidelių pakeitimų, gaminama iki šiol. O kiekviena mažiausia legendinės rankinės detalė turi savo atsiradimo legendą. Teigiama, kad dygsniuotą išorinį rankinės sluoksnį įkvėpė žokėjų dėvėti švarkai. Spėliojama, kad tai dizainerės duoklė vienai iš dviejų didelių jos gyvenimo meilių – žirgams ir jodinėjimui, kurio apranga taip pat neišvengė „Coco revoliucijos“, arba ilgamečiam meilužiui, anglų aristokratui, polo žaidėjui Arthurui Edwardui „Boy’ui“ Capelui. Beje, šio Coco mylimojo garbei jau Karlas Lagerfeldas pavadino kitą „Chanel“ rankinės modelį – „Boy Bag“.

 

1586858655821811 cv
CHANEL rankinė „Boy Bag“, mados namų nuotr.

Nedidelė viršutiniame rankinės atvarte esanti kišenėlė su užtrauktuku, neva, buvo skirta slaptiems meilės laiškams slėpti, kurių pačios C. Chanel korespondencijoje tikrai netrūko. O pridėtinė kišenėlė ant rankinės nugarėlės – smulkiems gryniesiems, kurių Coco mėgdavo turėti, nors galėjo sau leisti nesinešioti pinigų, kaip tai daro Anglijos karalienė, – aplink visada būdavo pilna už viską sumokėti pasiruošusių gerbėjų. Nepaisant daugybės vyrų jos gyvenime, madmuazelė Chanel taip niekada ir netapo madam. Šį jos biografijos faktą simbolizavo rankinės užsegimas, kuris taip ir vadinamas – madmuazelės užsegimu. Chanel logotipu jį praėjusio amžiaus devintajame dešimtmetyje pakeitė K. Lagerfeldas. Šį minimalistinį, vieną iš geriausiai pasaulyje atpažįstamų ir, deja, daugiausia kopijuojamų logotipų sukūrė pati C. Chanel.

1586858747395756 44 29b b
CHANEL 2019-2020 „Metiers d'Art“ kolekcija, mados namų nuotr.

Dvi susipynusios „C“ raidės simbolizuoja ne tik dizainerės inicialus. Tokį ornamentą galima aptikti ir Obazino vienuolyno vitražuose. Šio vienuolyno našlaičių prieglaudoje dvylikametė Coco ir abi jos seserys atsidūrė, kai mama mirė nuo tuberkuliozės, o tėvas, atidavęs du likusius sūnus į darbus ūkyje, patraukė nežinomais keliais. Gyvenimas Marijos Širdies kongregacijos vienuolyne buvo skurdus ir suvaržytas taisyklių, tačiau būtent čia Coco išmoko siūti. Nepritekliai padarė įtaką jos mados filosofijai – C. Chanel mėgo paprastus ir praktiškus daiktus, jos kūriniai buvo nepavaldūs laikui – skirti nešioti dešimtmečiais. Šešerių vienuolyno prieglaudoje praleistų metų prisiminimai lydėjo C. Chanel visą gyvenimą, todėl nenuostabu, kad ir praėjus šešiasdešimčiui jiems atsirado vietos jos rankinėje – burgundiško vyno spalvos rankinės vidus atkartoja Obazino našlaičių uniformų spalvą. O rankenai panaudoti grandinę ją, neva, įkvėpė vienuolių nešiotos chatelaine – raktams ir kitiems smulkiems daiktams prie diržų prikabinti skirtos grandinėlės. Ikoniškoji odos juostele perpinta rankena atsirado vėliau.

Trečiuoju „2.55“ gimtadieniu galima laikyti 2005-uosius. Praėjus penkiasdešimčiai metų nuo rankinės pasirodymo, Chanel mados namai išleido modelį „2.55 Reissue“, sugrąžindami jam originalias detales – madmuazelės užsegimą ir trigubo pynimo grandinę.

Vienintelis dalykas, kuris, deja, niekada nebegrįš, – 1955-ųjų rankinės kaina. Tik pasirodžiusią, ją galima buvo įsigyti už maždaug 250 JAV dolerių. Bėgant metams, kaina kilo ne tik dėl infliacijos ir jau seniai ją pralenkė, o vien per pastarąjį dešimtmetį išaugo daugiau nei trigubai – šiandien vidutinio dydžio „2.55 Reissue“ kaina siekia apie 6 500 JAV dolerių.

susiję straipsniai

Rekomenduojame