Mada

Kaip COVID-19 paveikė mados insdutriją ir kokia ateitis jos laukia?

Ėjo 2020-ieji ir vieną mėnesį pasaulis ėmė ir užvėrė duris, patyliukais laukdamas laisvės gūsio. Milijardus žmonių namuose užrakinęs karantinas nežinia apgaubė ir mados industriją.
Reading time 6 minutes
Flaunter / Unsplash nuotr.

Estetikai, gerėjimuisi ir akims pamaitinti skirti dizainerių kūriniai sustingo tuščių parduotuvių lentynose, o didžiosios asmenybės užkulisiuose pamažu ėmė dėlioti naują mados instrukciją. Kaip dabar atrodys mados savaitės? Ar haute couture dabar teks dėvėti einant iš miegamojo į virtuvę? O kas gatvėse akimis valgys naujas tendencijas? Tokie klausimai verčia žilti plaukus industrijos milžinams.

 

Jeigu mados industrijai kada nors reikėjo save susirinkti iš naujo, turbūt neįmanoma atrasti tam geresnio laiko nei dabar. Prekių ženklai skaičiuoja trečdaliu mažesnes pardavimo apimtis nei praėjusiais metais tuo pačiu laikotarpiu. Bendrai suskaičiavus, tai yra maždaug 600 milijardų JAV dolerių, kuriuos prarado prekių ženklai visame pasaulyje. Tačiau pasirodo, kad ši mados krizė nėra neišgyventa anksčiau. Panašūs įvykiai, nors, žinoma, gerokai kukliau paveikę mados industriją, vyko prieš kiek daugiau nei 100 metų, kai pasaulyje siautė ispaniškasis gripas. Mados istorikai prisimena, kad ši pandemija pakeitė tiek industriją, tiek žmonių požiūrį į ją ir... drabužius. Tuomet ryškiausiu pokyčiu tapo stipriai padažnėjęs drabužių plovimas dėl higienos sumetimų. O kitas, kuris šiandien atrodo paprasčiausiu posūkiu mados istorijoje, – moterys ėmė nešioti mažiau pūstus sijonus, ne tokias puošnias sukneles, o spalvų paletėje ryškias spalvas išstūmė švelnios. Priežastis labai praktiška – taip buvo patogiau sukinėtis namuose, o pastelinės spalvos negalėjo išblukti.

 

Šiandien mados pasaulyje pandemijos pokyčiai yra daug aštresni. Ši pandemija industrijoje jau vadinama „juodąja gulbe“. Ir nors tai skamba romantiškai, ji spėjo apgriauti dešimtmečius statytos imperijos pamatus.

Parduotuvių lentynos

Prisiminkime, kaip į mėgstamą parduotuvę užėjus po mėnesio nesilankymo atrodo, kad įžengėte į naują erą. Pastarąjį dešimtmetį prekių ženklai ir mados namai pirkėjus naujomis kolekcijomis lepindavo keturis kartus per metus. Tačiau pandemija mados pasaulio gigantus privertė sukti galvas, kur dėti tonas karantino metu neparduotų drabužių likučių. Mat lentynose ir elektroninėse parduotuvėse jau turėtų sugulti nauja kolekcija, nors ankstesnė liko kone nepaliesta.

1597308357488640 pexels burst 374894
Burst / Pexels nuotr.

Ši problema buvo skausminga net ir prieš pandemiją, tačiau „juodoji gulbė“ ją skaudžiai išryškino. Būtent todėl prognozuojama, kad vienu didžiausių pokyčių mados industrijoje taps pailgėję sezonai ir sumažėjęs kolekcijų skaičius. O kai kurie kūrėjai net užsimena apie šiųme

ių kolekcijų leidimą 2021 metų pavasarį.

Socialinių tinklų painiava

 

Pandemija pakoregavo ir žmonių, priklausančių nuo mados reklamos srauto, gyvenimą. Vieni prekių ženklai paspaudė pauzės mygtuką ir dingo iš viešumos horizontų, o kitiems teko pakeisti kryptį. Tai gana stipriai atsiliepė naujausiai mados industrijos reklamos sričiai – nuomonės formuotojams. Būtent jie turėjo kardinaliai koreguoti pateikiamą turinį, susidurti su atšaukiamais užsakymais ir prisitaikyti prie naujos realybės su keletą mėnesių nesikeičiančia namų estetika.

1597308486258867 pexels ksenia chernaya 3965545
Ksenia Chernaya / Pexels nuotr.

Be to, ekspertai teigia, kad pandemijos metu galėjo kristi nuomonės formuotojų įtaka socialiniuose tinkluose. Kodėl? Anksčiau vyravęs fomo (fear of missing out – liet. baimė kažką praleisti) efektas šiandien modifikavo ir žmonių galvoje pamažu pradeda atrodyti visai kitaip – jomo (joy of missing out – liet. džiaugsmas kažką praleisti). Todėl kalbama, kad lankymasis socialiniuose tinkluose, kur didelė dalis informacijos bei turinio yra susiję su „juodąja gulbe“, žmonijai gali teikti neigiamas emocijas ir versti ieškoti kitų skaitmeninių „džiaugsmų“. O kiti tvirtina, kad socialiniai tinklai kaip reklamos platforma ir nuomonės formuotojai dabar išgyvena tikrą aukso amžių, tad vienos prognozės, kas bus ateityje, nėra.

Podiumo nelaimė

Bene skaudžiausią smūgį gavo mados renginiai. Industrija dar spėjo įšokti į šių metų sausio mėnesį praūžusį mados savaičių traukinį, tačiau kas laukia rugsėjo maratono Milane, Paryžiuje, Niujorke ir Londone, kol kas nežinia. Nors dizaineriai kolekcijas galėtų pristatyti ir transliuodami jas internetu, visgi kol kas apie tai nėra kalbama nė puse lūpų. Todėl, nors nėra priimta galutinio sprendimo, tikėtina, kad mados savaitėms artimiausiu metu nebebus progos gatvėse pademonstruoti išpuoselėto skonio, o prestižinės pirmosios eilės šou metu bus tuščios. Be to, pandemija neaplenkė ir Lietuvos mados renginių – balandį turėjusi įvykti kasmetinė „Mados infekcija“ taip ir neįvyko.

1597308598879551 michael lee 5z9bgfrzlle unsplash
Michael Lee / Unsplash nuotr.

Vienas ryškiausių ir įspūdingiausių metų mados renginių – „Met Gala“, vykstantis kiekvieną pirmąjį gegužės pirmadienį, šiemet taip ir nenušvietė Niujorko Metropoliteno muziejaus. Viena pagrindinių šio mados elito renginio organizatorių, amerikietiškojo „Vogue“ redaktorė Anna Wintour, guodė industrijos entuziastus, kad ši pandemija padės kilstelėti pasaulio vertybes kiek aukščiau.

 

„Manau, kad tai yra puiki galimybė iš naujo peržvelgti industriją, darkart atsisukti į kiekvieno iš mūsų gyvenimą, permąstyti savo vertybes ir pagalvoti apie nerūpestingą vartojimą, švaistomus pinigus ir perteklių, kuriame esame paskendę. Turime iš naujo suprasti, kam iš tikrųjų skirta ši industrija“, – teigė A. Wintour.

Guodžia tai, kad šis prestižinis renginys nebus atšauktas ir metus planuoti garsenybių apdarai visgi išvys Metropoliteno šviesą. O geriausia tai, kad mados elitas pagarbą neįvykusiam renginiui atidavė tradiciškai – demonstruodami glamūrą. Didžiausios industrijos žvaigždės atkūrė savo mėgstamiausius „Met Gala“ įvaizdžius ir jais pasidalijo „Instagram“.

Nors pasaulis ir užvėrė sienas, o viena turtingiausių pasaulio rinkų nenorom taip pat turėjo paspausti pauzės mygtuką, tai visgi gali tapti langu į naujesnę, modernesnę ir draugiškesnę aplinkai mados industrijos ateitį. O tai, kad atlasines sukneles pakeitė medvilniniai treningai, mados vertybių skalę kilstelėjo keliais laipteliais aukščiau.

susiję straipsniai

Rekomenduojame