Mada

Slaptas mados įstatymų leidėjas „Pantone“ - kodėl jam reikia paklusti?

Mados pasaulyje keičiantis sezonams ir tendencijoms, drabužių kūrėjų spalvinėje gamoje tradiciškai įsimaišo viena ryškiaspalvė gražuolė.
Reading time 4 minutes
Vida Press nuotr. (photo is allowed to use only on www.lofficiel.lt)

Kiekvieno kūrėjo kolekcijoje ji – sutartinai vienoda, nors daugelis kitų atspalvių skiriasi. Tai – ne gražus atsitiktinumas, o ištisas mokslas ir rašyti mados įstatymai. Ši spalva dažniausiai tampa sezono akcentu, skirtu skoningai papuošti ištisą derinį arba užbaigti jį ryškiais aksesuarais.

 

2019-ųjų „Pantone“ metų spalva tapo koralinė, tiksliau sakant, gyvojo koralo atspalvis. Šis nuotaiką kurstantis atspalvis garsiausiuose podiumuose jau spėjo susigriebti simpatijas ir laukia stileivų aplodismentų gatvėse.

 

„Pantone“ – sistematizuota spalvų derinimo sistema, taip literatūroje skamba ši sąvoka. Tačiau mados kalboje apie šį konceptą, kaip ir daugelį kitų, privalu kalbėti jausmingai ir kiek romantiškai. Taigi, kalbant švelnesniu, bet vadovėliniu tonu – „Pantone“ spalvų institutas mados pasaulyje yra vienas iš keleto svarbiausių oficialių tendencijų įstatymų leidėjų.

Kada?

„Pantone“ spalvų kalbos institucija čia yra pagrindinė spalvų tendencijų žaidėja. 2000 m. šis Amerikos institutas pirmą kartą paskelbė „Metų spalvą“ ir šią kategoriją oficialiai „įskiepijo“ mados pasauliui. Tąkart ja tapo jūros bangos mėlynumo spalva, pavadinimu „Cerulean“.

Kaip?

Nuo 2000-ųjų „Pantone“ spalvų institutas du kartus per metus organizuoja slaptą susitikimą. Šis uždaras posėdis kasmet vyksta Europos metų sostinėje. Jame dalyvauja tik specialiai atrinktos autoritetingos asmenybės iš įvairių nacionalinių spalvų asociacijų bei „Pantone“ spalvų instituto vykdomoji direktorė Leatrice Eiseman. Po dvi dienas trunkančių debatų, socialinių tendencijų analizės bei prezentacijų spalvų ekspertai išrenka ir paskelbia vieną iš dviejų ateinančių metų spalvų. Jų būna dvi – skirtingiems metų mados sezonams – pavasariui ir vasarai bei rudeniui ir žiemai.

 

„Pantone“ tvirtina, kad spalva visuomet buvo neatsiejama kultūros išraiškos dalis, kuri atspindi tuo metu vyraujantį visuomenės požiūrį, nuostatas ir nuotaiką. Metų spalvą „Pantone“ institutas nustato toli gražu ne atsitiktinai – tai specialistų komanda daro atsižvelgdama į daugelį socialinių įvykių ir natūralią žmogaus psichologiją. Tai lengviausiai padeda suprasti šią sąvoką pagrindžiantis XIX a. vokiečių filosofinis konceptas – zeitgeist, kurio reikšmė – „amžiaus dvasia“.

„Pantone“ tvirtina, kad spalva visuomet buvo neatsiejama kultūros išraiškos dalis.

Štai 2014 m. spalva buvo paskelbta viena iš violetinės atspalvių, pavadinimu „Radiant Orchid“ (liet. švytinti orchidėja). Tąkart „Pantone“ sprendimą, kaip ir kasmet, pakomentavo spalvų instituto vykdomoji direktorė. Jos teigimu, būtent šis purpurinės šeimos atspalvis visuomet nusileisdavo kitiems, nors tai – magiška spalva, istoriškai simbolizuojanti naujoves ir kūrybingumą, susišluojanti visą dėmesį. Anot L. Eiseman, gyvename pasaulyje, kuriame kūrybinės inovacijos kiekvieną kartą nepaprastai žavi. Todėl tuomet šis atspalvis pažadino visuomenės dėmesį į modernumą, išlaisvino ir suteikė galių kūrybingumui.

Kam?

„Pantone“ paskelbta metų spalva yra skirta visam estetikos pasauliui. Ji apibrėžia skoningo išsišokimo ribas ir kiekvienai industrijai leidžia spalvą išnaudoti savaip.

 

Nustatyta metų spalva galioja mados, interjero dizaino ir floristikos pasaulyje. Visos šios sferos spalvą išnaudoja skirtingais būdais ir jas pritaiko prie savito verslo modelio. Kodėl tai būtinas „vadovėlis“ estetikos industrijoms? Todėl, kad tai padeda dizaineriams ir drabužių kūrėjų kompanijoms planuoti ateities produktus bei rinkai pristatyti vientisą, nepainią mados tendenciją.

2019-ųjų spalva

2019 m. pavasarį estetikos pasauliui „Pantone“ paskyrė „Living Coral“ (liet. gyvojo koralo) spalvą. Tai – gyvybinga oranžinė spalva su šiltu aukso ir rausvu atspalviais.

 

Spalvų meno specialistai šią spalvą 2019-iesiems išrinko ne veltui. Koralai – tikra gamtos energija, kuri yra namai ir maisto šaltinis visam povandeniniam pasauliui. Dėl to „Living Coral“ spalvos misija – suteikti visuomenei taip reikalingos šilumos, ramybės, komforto ir maisto akims nenustygstančiame šiandienos pasaulyje.

 

Kaip tvirtina „Pantone“, 2019 m. skaitmeniniams prietaisams ir socialinei medijai vis labiau užimant žmonių gyvenimą, parinkdami šią gyvybingą spalvą jie ieškojo tikrumo bei laikui nepavaldaus intymumo, artumo. Gyva ir dvasinga „Living Coral“ spalva simbolizuoja optimizmą, džiaugsmą ir aistrą valiūkiškoms patirtims.

susiję straipsniai

Rekomenduojame