Mada

Rankovės kaip balionai - tendencija, tapsianti pavasario derinių puošmena

Šiandien rūbai didelėmis rankovėmis įvaizdžiui suteikia dramos, intrigos ir moteriškumo, pūstos rankovės traukia dėmesį ir, regis, prišaukia supergales. Vis dėlto tokiomis pasipuošti išdrįsta ne kiekviena, nors kadaise didelės pūstos rankovės buvo įprasta ir netgi privaloma aprangos detalė.
Reading time 4 minutes
Jeanas Paulis Gaultier (1988 m.), Yves'as Saint Laurent'as (1981 m.), Simone Rocha (2021 m.) ir Jacquemus (2021 m.), mados namų nuotr.

Ritantis šimtmečiams, kartu su suknelių siluetais kito ir jų rankovės. Nors formų būta įvairių, bene populiariausios visų laikų pūstos rankovės vadinamos „gigot“, į madą jos buvo grįžusios ne kartą, o visu dydžiu pražydo XIX amžiaus pabaigoje. Pūtimosi pagreitį rankovės įgavo XIX amžiaus I pusėje, bydermejerio laikotarpiu, kai moterų aprangoje mažos kukliai pasipūtusios ampyro rankovės tarsi sprogo ir virto charakteringai žemiau pečių pakabintais balionėliais. Taip prisiūtos rankovės moters figūrai suteikdavo daugiau minkštumo ir kūrė lenktą pečių linijos formą, o anuomet damų grožio idealas ir buvo mažučiai, šiek tiek suapvalinti pečiai. Kad pavyktų išlaikyti specifinę pasipūtusių rankovių formą, moterims tekdavo vilkėti specialius apatinius marškinius, kurie užpildydavo rankovių ertmes. Buvusios didžiausiu mados klyksmu, XIX amžiui artėjant vidurio link, rankovės vėl susitraukė, o karkasiniai lankai persikėlė į sijonus išpūtusius krinolinus.

1618220609880622 1930s1618220610010789 russian empress alexandra feodorovna 1830
1618220349238730 1835
1830-1835 m. modeliai

„MET Museum“, „The Museum at FIT“ nuotr.

Pasauliui pasitikus „Belle Époque“ (liet. Gražiąją epochą) rankovių apimtys šovė į naujas aukštumas. 1894–1896 metais jos tapo tikromis monstrėmis, kurioms pasiūti reikėdavo daugiau nei 2 metrų audinio. Madingiausios tuo metu buvo ties natūralia pečių linija sugrįžusios „gigot“ rankovės, dar vadintos „leg of mutton“ (liet. avies koja), nes savo forma iš tiesų priminė užpakalinę avies koją. Prie pečių jos buvo itin plačios ir pūstos, o alkūnių link šiek tiek siaurėjo, kol galiausiai glaudžiai aptraukdavo rankas. Tokios siūtos ir marškiniams, ir švarkeliams, paltams ar suknelėms, tačiau ilgai madoje neužsibuvo – dėl tokių rankovių rūbų siuvimas išbrangdavo, o patogumo irgi stigo. Artėjant 1900 metams rankovės sumažėjo, tapo lengvesnės, kol pamažu jų pūsta forma visai pasitraukė.

1618220447806812 29.932 front cp4
„Augustine Martin & Company“ švarkas, 1895 m.
1618220478583106 18941618220478633654 1895
1894 ir 1894 m. suknelės

„MET Museum“, „KCI Digital Archives“ / Takashi Hatakeyamos nuotraukos

Dar kartą „gigot“ rankovės į mados aukštumas sugrįžo devintąjį dešimtmetį, kokių tik dizainerių jos tada neapžavėjo – nuo Yves’o Saint Laurent’o, Billo Blasso, Christiano Lacroix iki Jeano Paulio Gaultier. Dizaineriai rankoves pūtė iš taftos, organzos, raukė jas sluoksniuodami audinį ir paversdami tikromis skulptūromis. Tokia aprangos detale madų diktatoriai stengėsi moterims suteikti daugiau pasitikėjimo savimi ir išlaisvinti moterišką galią.

1618219898398950 autumn winter 1988 lacroix
Christianas Lacroix, 1988 m. ruduo ir žiema
1618219986893506 fall 1981 carolina herrera
Carolina Herrera, 1981 m. ruduo ir žiema
1618220014695475 1981 ysl1618220044139002 bill blass 1988 lacma
Yves'as Saint Laurent'as, 1981 m. ir Billa Blassas, 1988 m.

„The Museum at FIT“, LACMA nuotr.

Žengę į naują dešimtmetį, regis, vėl pasigedome mados teatro, kurį po praūžusio spalvingo 9-ojo dešimtmečio bene vienintelis XXI amžiaus pradžioje taip meistriškai buvo pažabojęs Johnas Galliano. Jo mados namams Dior sukurtos aukštosios mados kolekcijos nustebindavo net ir visko mačiusius. Šiandien pūstos rankovės pamažu skinasi kelią ne į vakarinę, o į kasdienę madą – jas lydi džinsai, storapadžiai kerziniai batai ar kaubojų ilgaauliai.

 

2021 metų pavasario ir vasaros kolekcijose išryškėjo dvi didžiųjų rankovių tendencijos – tiesiog didelės rankovės ir apskritesnės balionų formos. Suknelių ir palaidinių ties pečiais rauktomis ir pūstomis rankovių galima išvysti mados namų „Isabel Marant“ ir „Ulla Johnson“ kolekcijose, būdingų XIX amžiaus I pusei – istorinius siluetus pamėgusios dizainerės Simone Rochos kūryboje, o itin apvalios formos rankoves pavasario sezonui pasiūlė prancūzų žvaigždė Simonas Porte Jacquemus’as, dizaineris Christianas Siriano ir mados namai „Rokh“. Tarp naujo sezono mados tendencijų – odiniai drabužiai pūstomis rankovėmis, palaidinių didelėmis rankovėmis ir kombinezonų su petnešomis deriniai, taip pat trumpintos palaidinės išsipūtusiais pečiais. Ką gi, telieka tikėtis, kad ir šie metai bus tokie lengvi kaip ir tos pūstos rankovės, primenančios norų pripildytus balionus.

1618221097730461 00012 rokh rtw spring 21
„Rokh”, 2021 m. pavasaris ir vasara
1618221121791270 isabel marant
„Isabel Marant”, 2021 m. pavasaris ir vasara
1618221140438907 jonas gustavsson courtesy of ulla johnson
„Ulla Johnson”, 2021 m. pavasaris ir vasara (Jono Gustavssono nuotr.)
1618221185932012 00011 christian siriano rtw spring 21
„Christian Siriano”, 2021 m. pavasaris ir vasara
1618221203002935 00024 simone rocha rtw spring 2021 credit andrew nuding
„Simone Rocha”, 2021 m. pavasaris ir vasara
1618221214382532 jacquemus ss21 050
„Jacquemus”, 2021 m. pavasaris ir vasara

Mados namų nuotraukos

Spauskite ant paveikslėlio - daugiau mados įdomybių, istorijos ir vintažo pasakojimų rasite Instagram: @akuonepuonia

susiję straipsniai

Rekomenduojame