Mada

Skandinaviškos mados filosofija - minimalizmas, maksimalizmas ir „žalia“ kryptis

Nedidelė sala, kurioje telpa sunkiai įsivaizduojamas skaičius gražių ir stilingų žmonių, – taip Danijos sostinę apibūdino Scottas Schumanas („The Sartorialist“).
Reading time 7 minutes
STYLEDUMONDE Street Style Fashion nuotr.

Man pačiai yra tekę girdėti, kad, jei jau esi gražus, tikėtina, nebūsi talentingas, kūrybingas, ir atvirkščiai. Tačiau Danijoje tokia taisyklė negalioja, jie – ir gražūs, ir stilingi, ir kūrybingi. Šios šiaurietiškos ir kiek atšiaurios karalystės gyventojai „valdo“ visose moderniosios kultūros srityse: architektūroje, urbanizme, dizaine, kine, gastronomijoje ir, panašu, madoje. Su kiekvienu Kopenhagos mados savaitės sezonu Danija sėkmingai kuria ir formuoja ne tik savitą ir unikalią mados estetiką bei kryptį, tačiau ir sąmoningą požiūrį į tvarią mados industriją.

 

Šį sezoną Kopenhagos mados savaitė buvo vienintelė Skandinavijoje – Oslas ir Stokholmas paskelbė pertrauką, kaip rašoma, dėl renginių strategijos permąstymo ir perplanavimo. Tad Kopenhaga, be abejonės, šį rugpjūtį tapo visos Skandinavijos mados hubu – čia kolekcijas pristatė ne tik danai, bet ir kitos kaimyninės šalys. O ką jau sakyti, kad Danijos sostinės diktuojamos tendencijos tapo mados pasaulio profesionalų taikiniu. Nebuvo nė vieno mados žiniasklaidos lyderio, kuris nebūtų kalbėjęs apie Danijos, Švedijos ir Norvegijos kūrėjus „Vogue“, „Business of Fashion“, „L’Officiel“, „Elle“, „Harper’s Bazaar“, „Wallpaper“, „WWD“, o kur dar pasaulio garsiausios mados tinklaraštininkės ir jų „Instagram“ paskyros. Ir visgi kuo skandinaviška mada taip traukia pasaulio dėmesį ir intriguoja?

 

Mano įžvalgomis, skandinaviška estetika, mada šiuo metu ryškiai dalijasi į dvi stovyklas – tradicinio minimalizmo ir naujojo maksimalizmo kryptis. Minimalizmą pavadinau tradiciniu, nes būtent prie tokios – minimalistinės Skandinavijos – yra pripratęs pasaulis. Tradicinį skandinavišką identitetą apibūdina nerėkiančios ir subtilios žemės spalvos (rusva, pilka, pastelinė melsva, rusvai žalsva) ir šiuo metu ekstremaliai madingi smėlio atspalviai. Minimalizmo formos yra simplistinės ir architektūrinės, vyrauja netobulo, natūralaus grožio samprata, kuri ateina iš šiaurietiškos gamtos.

Skandinaviška estetika, mada šiuo metu ryškiai dalijasi į dvi stovyklas – tradicinio minimalizmo ir naujojo maksimalizmo kryptis.

Šiai krypčiai atstovauja žymusis daniškas leidinys „Kinfolk“, dizaino tendencijas visam pasauliui diktuojantys Danijos architektai „Norm Architects“ ir daniškas interjero ženklas „Menu“, neseniai įkūręs įspūdingą multidisciplininę „Audo“ erdvę Nordhavn rajone Kopenhagoje. Minimalizmo liniją išlaiko ir vienas konceptualiausių naujos kartos Danijos dizainerių „Mark Kenly Domino Tan“, taip pat komerciškai sėkmingas prekių ženklas By Malene Birger, Brogger, Munthe, Cecilie Bahnsen ir norvegiškas Holzweiler, nors šie minėti ženklai į savo pastarąsias kolekcijas įtraukia vis daugiau ryškių spalvų. Diskutuojant minimalizmo tema, negalima nepaminėti ir švediškų mados gigantų Acne Studios, Fillipa K ir Arken – visi šie ženklai išlieka santūrūs ir lojalūs minimalistinio skonio ir poreikių vartotojams.

1574105268933196 holzweiler 0011574105268963606 holzweiler 004
1574105268960031 holzweiler 0111574105268968753 holzweiler 023
„Holzweiler“ modeliai
1574105317067367 by marlene birger 023
„By Malene Birger“ modelis
1574105322548329 by marlene birger 0021574105322631648 by marlene birger 006
„By Malene Birger“ modeliai

Kita barikados pusė – tai nuo minimalizmo šiek tiek pavargę ir naujų vėjų pasiilgę ženklai Ganni, siurrealistinę madą kurianti Stine Goya, fašionistų imperiją statantis Saks Potts, švedų rankinių ženklas Little Liffner, danų vakarinių drabužių kūrėjas Morten Ussing, iš Stokholmo kilę mados ženklai Rodebjer ir Stand. Visi jie, pasidabinę įvairiausiomis spalvomis ir išsimarginę dar įvairesniais raštais, žygiuoja Maksimalizmo eitynėse, skanduoja „daugiau yra daugiau“ ir, rodos, nė neketina sustoti. O pasaulis šiuo šviežiu, prinokusiomis avietėmis ir žaliosiomis citrinomis kvepiančiu skandinaviškos mados kokteiliu mėgaujasi ne ką mažiau nei išgryninto minimalizmo idėjomis. Ir visa tai skandinaviškos mados nuomonės formuotojų dėka.

 

Būtent šios nepriekaištingą mados pojūtį ir skonį turinčios stilistės, „Instagram“ „it“ merginos iškėlė Skandinavijos kūrėjus ant pjedestalo. Rengdamosi savo šalies kūrėjų drabužiais, nebijodamos maišyti jų tarpusavyje, derindamos nesuderinamą jos sukūrė naująjį skandinaviškos mados identitetą ir galbūt net sąmoningai to nesuvokdamos pradėjo naująją – Maksimalizmo – erą.

 

Maksimalizmas – tai priešprieša minimalizmui, kai ramius atspalvius keičia ryškios, išgrynintos spalvos. Kelių spalvų taisyklė aprangos eilutėje apskritai negalioja: kuo daugiau spalvų – tuo geriau. Taip pat drabužiai marginti įvairiausiais raštais – nuo gėlių, vaisių, siurrealistinio ar abstraktaus meno užuominų iki geometrinių formų. Deriniai, kaip įprasta, neturi vieno akcento, veikiau – kelis: keisčiausių formų ir dydžių rankinės, įmantrūs, labiau meno kūrinius primenantys batai, galvos aksesuarai, segtukai, skarelės, juvelyrika.

1574105561446691 saks potts 007
„Saks Potts“ modelis

Ir dar – stilių erų maišatis: klasika derinama su sportu, futuristinės prognozės – su nostalgiškais 7–8 dešimtmečio prisiminimais, vakariniai apdarai – su kasdieniais aksesuarais, sportiniais bateliais, grubiomis šlepetėmis, „ekspozicijos“ ar dar sodininko vadinamomis kepurėlėmis. Žodžiu, kuo daugiau eklektikos – tuo tu labiau scandi.

 

Visgi, kad ir kokios skirtingos minimalizmo ir maksimalizmo kryptys būtų, jas vienija bendra Danijos kūrėjų ir mados industrijos ekspertų sąmonė, kuri visu pajėgumu šiuo metu nukreipta į tvarią ir gamtą tausojančią mados ateitį. Anot mados savaitės vadovės Cecilie Thorsmark, Kopenhagos mados savaitės komanda netrukus turėtų atskleisti trejų metų šio mados verslo renginio strategiją, kuri bus dedikuota tvarios mados pramonės vystymosi skatinimui, įvedant privalomus standartus ir reikalavimus prekių ženklams, norintiems pristatyti kolekcijas Kopenhagos mados savaitės metu.

 

Tvarumo tema – viena svarbiausių ir aktualiausių Kopenhagos mados savaitėje. Štai dešimtmetį švenčiantis (nuo to laiko, kai mados vairą perėmė Ditte ir Nikolajaus duetas) mados ženklas Ganni šį sezoną pristatė kolekciją, kurią sudarė praėjusių kolekcijų bestseleriai, prikelti naujam gyvenimui. Norvegų ženklas Holzweiler inspiracijų kolekcijai sėmėsi iš Z kartos, ypač tokių asmenybių kaip klimato aktyvistė Greta Thunberg. „Ši ateities karta įkvepia su visu požiūriu ir vertybėmis į supančią aplinką ir gamtą.“ Holzweiler kolekcija buvo sukurta iš perdirbtų medžiagų, išskyrus vieną sueikvotą metrą tekstilinės juostos. Taip pat pranešime buvo rašoma, kad prekių ženklas Holzweiler nuo kito sezono nepakuos pavyzdinių drabužių į plastiką, kaip tai įprastai daroma.

1574105521090619 ganni 0151574105521252509 ganni 023
1574105521251466 ganni 0291574105521281075 ganni 034
„Ganni“ modeliai

Švedų mados ženklas Rodebjer jau dvidešimt metų kuria veganiškas kolekcijas, t. y. savo asortimente nenaudoja jokios natūralios odos. Dar vienas švedų ženklas STAND šiam sezonui sukūrė kolekciją iš ananasų lapų, kurie tapo odos alternatyva aksesuarams pagaminti.

1574105615575822 stand 0101574105615705353 stand 011
1574105615722944 stand 0181574105615752982 stand 026
„Stand“ modeliai

Neskaitant tvarumo linkme sukančių kūrėjų, renginio organizacija taip pat išsiskyrė tvariais ir ekologiškais sprendimais. Tai – elektra varomi automobiliai, vežiojantys svečius iš vieno kolekcijos pristatymo į kitą, įvairios paskaitos ir pokalbiai šia tema. Taip pat žiniasklaidos atstovams buvo tiekiami veganiški pietūs ir užkandžiai.

 

„Žalia“ kryptimi žiūri ne tik mados industrija, tačiau ir Danijos valdžia. Neseniai čia buvo paskelbta apie vieną ambicingiausių klimato politikos krypčių pasaulyje: iki 2030 metų 70 proc. sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimą į aplinką.

 

Ko galėtume pasimokyti iš Skandinavijos? Tikėti ir vertinti vietinių dizainerių kūrybą ir ją dėvėti. Kurti savitą estetikos identitetą. Nevaržyti savęs ir savo saviraiškos žaidžiant madą, tačiau neprarasti sveiko proto perkant ir daryti tai su saiku bei sąmoningai. Tvari mada jokiais būdais nėra nuobodi, atvirkščiai – ji rožinė ir marginta raštais kaip niekada anksčiau.

Kopenhagos mados savaitės svečiai:

susiję straipsniai

Rekomenduojame