Mada

„Smart Pop Up“ organizatoriai: klimato krizė yra faktas, nėra jokios diskusijos

„Klimato krizė yra faktas, nėra jokios diskusijos“, – sako rugsėjį MO muziejuje praūžusio „Smart Pop Up“ organizatoriai Erika Paulė ir Domas Monkevičius. Šiam renginiui jėgas suvienijęs duetas teigia, kad pribrendo laikas kalbėti apie prasmingas mūsų pasauliui temas, net jeigu jos ne visuomet patogios.
Reading time 9 minutes
Erika Paulė ir Domas Monkevičius, Monikos Dovidaitės nuotr.

Norėdami mokytis patys ir skatindami visuomenės sąmoningumą, Erika ir Domas po vienu stogu subūrė tvaraus dizaino, sveikos mitybos ir aplinkosaugos atstovus, kurie kartu ieškojo atsakymų, kaip kiekvienas mūsų galėtų priimti sąmoningesnius sprendimus.

 

Kas jums yra sąmoningas žmogus?

 

Erika: greičiausiai, tokio nėra. Sąmoningumas yra kelionė per visą gyvenimą, nuolatinė savistaba ir klausimų kėlimas. Kiekvienas žmogus nuolatos keičiasi, todėl nemanau, kad ši kelionė kada nors pasiekia tikslą. Galime šiandien atrodyti sąmoningi, bet žiūrėdami į save retrospektyviai neretai stebimės dėl praeities pasirinkimų ar požiūrio. Juk tikriausiai praėjus dešimčiai metų nuo dabartinio etapo turėsime abejonių dėl šiuo metu priimamų sprendimų. Tačiau visos patirtys, kurias įgyjame su laiku, daro mus sąmoningesnius.

 

Man asmeniškai sąmoningumas asocijuojasi su akimirkos „čia ir dabar“ suvokimu, kuriam įtaką daro praeitis ir kuris formuoja mūsų ateities požiūrį į supančią aplinką. Mano sąmoningumas – gebėjimas gyventi dabartimi, įvertinant savo daromą įtaką aplinkai ir ateičiai.

 

Domas: manau, kad sąmoningas žmogus gyvena šią akimirką – jis jaučia savo ir kitų emocijas, gali nuo jų bent šiek tiek atsiriboti bei pažvelgti į skirtingas situacijas kitu kampu. Taip pat sąmoningas asmuo geba sau pačiam nuolat kelti klausimus, susijusius su vartojimu ir atsakingu gyvenimo būdu.

 

Kaip siūlytumėte prisijaukinti sąmoningumo sąvoką žmonėms, kuriems šis terminas yra tolimas ir nežinomas? Kur ieškoti atsakymų?

 

Erika: dažnai pats klausimas veda prie teisingų atsakymų, o šie natūraliai paskatina kitų atsiradimą. Užtektų pradėti nuo menkiausių kasdienių buities klausimų.

 

Domas: gyvename laikotarpiu, kai greitai ir lengvai galime gauti atsakymus į mus dominančius klausimus. Tereikia išsirinkti kanalą, kuris mums artimiausias: gyvenimiškos patirtys, pažintys, seminarai, literatūra, „Youtube“ ir t. t. Suprantu, kad ne visuomet galime skirti laiko skaitymui, bet klausydami tinklalaidžių vairuodami automobilį ar sportuodami taip pat save edukuojame.

1580236871622817 erikadomas md 02
Erika Paulė ir Domas Monkevičius

Koks jūsų pačių santykis su ekologišku gyvenimo būdu?

 

Erika: visuomet pirmenybę teikiu vietinei produkcijai, tad, atsižvelgdama į sezoniškumą, daržoves ir uogas perku turguje. Kalbant apie dizainą, ne veltui dažnai esu pristatoma kaip minimalizmo atstovė. Būtent minimalizmo principus ir estetiką taikau savo kūryboje, namų interjere bei formuodama savo drabužių spintą. Mane vargina daiktų perteklius, o labiausiai vertinu kokybę ir estetiką. Dėl šios priežasties mano drabužinę sudaro funkcionalūs, savotišką uniformą kuriantys drabužiai, daugiausia pagaminti iš natūralių medžiagų.

 

Domas: prieš keletą metų, turėdamas galimybę pagyventi įvairiose Azijos šalyse, atradau veganizmą. Pamažu pradėjau atkreipti dėmesį į produktus, kuriuos valgau, ir stebėti, kokią įtaką jie daro mano fizinei būsenai, o pakitę mitybos įpročiai vedė prie kitų sąmoningesnių gyvenimo sričių. Dar turiu kur tobulėti, tačiau kasdieniuose veiksmuose bandau atsižvelgti į savo sprendimų pasekmes. Manau, kad būtent taip galiu išreikšti pagarbą gamtai ir mūsų planetai.

 

Erika, „popup.lt“ gyvuoja ne vienus metus. Kaip atsirado šis projektas?

 

Erika: pirmasis „popup.lt“ renginys įvyko 2013 metais, o mintis natūraliai kilo iš asmeninio poreikio. Tuo metu mano prekės dizaino ženklas erikahoc buvo dar visai naujas, todėl norėjau dalyvauti kokioje nors mugėje, kur galėčiau pabendrauti su klientais bei pristatyti produktus. Tačiau nė vienas organizuojamas renginys man neatrodė turintis aiškų tikslą, atranką ir kokybės kartelę. Todėl sugalvojau viską padaryti savaip (šypsosi).

 

Nuo pat pradžių išsikėliau tikslą, kad „popup.lt“ reprezentuos kokybę ir suburs tik aktualiausius mados bei dizaino kūrėjus, maisto atstovus, turės griežtą dalyvių atranką bei kurs pozityvią atmosferą, kuri leis lankytojui renginio erdvėje turiningai praleisti laiką ir iš arčiau susipažinti su lietuvių kūrėjais.

 

Šį kartą prie tavęs prisijungė Domas, o judviejų renginys, palyginus su ankstesniais „popup.lt“ renginiais, buvo kiek kitoks. Kas paskatino sujungti jėgas ir organizuoti „Smart Pop Up“?

 

Erika: paskata atkeliavo tiek iš asmeninės pusės, tiek iš „popup.lt“ strategijos. „popup.lt“ nuo savo gyvavimo pradžios kėlė aukštus reikalavimus tiek sau, tiek dalyviams. Per penkerius metus sukūrėme savotišką rinką, renginio konceptas tapo kopijuojamas. Pribrendo laikas tobulėti ir šiuo atveju užduoti prasmingus klausimus, kurie nėra patogūs. „popup.lt“ savo veikla tapo respektabilus mados ir dizaino kūrėjus vienijantis renginių ciklas, o tai paskatino atsakomybės jausmą. Turėdamas galimybę būti išgirstas, turi imtis reikšmingų temų. Dėl šios priežasties, plėsdama ribas, nusprendžiau organizuoti „Smart Pop Up“.

 

Domas: į „Smart Pop Up“ organizavimą žvelgiau kaip į prasmingą avantiūrą, leidžiančią kalbėti ir diskutuoti svarbiomis temomis. Man patinka išpildyti prasmingas idėjas bei sugalvoti, kaip aktualią tematiką pristatyti gyvai ir sudominant kuo daugiau žmonių.

1580236940549804 erikadomas md 28
Domas Monkevičius

Ko patys išmokote organizuodami „Smart Pop Up“?

 

Erika: sutikau naujų žmonių, pristatančių ir kalbančių apie sritis, su kuriomis anksčiau nesusidūriau. Būtent skirtingų ženklų kūrėjų ir savo sričių profesionalų išsakytą požiūrį ir naudingą informaciją laikau dideliu turtu. Jaučiuosi dėkinga už kiekvieną renginio organizavimo žingsnį.

 

Domas: organizuodamas šį renginį supratau, kad, susidūrus su problema, reikia apie ją kalbėti. Dažnai galime likti nustebę, kiek žmonių norės mums padėti ir pasidalyti savo patirtimi.

 

Smart Pop Up“ buvo ilgai planuotas ar labiau spontaniškas projektas?

 

Erika: kiekvienas „popup.lt“ renginys organizuojamas ilgai ir kruopščiai, todėl į „Smart Pop Up“, taip pat žvelgėme labai atsakingai. Daug laiko skyrėme kiekvienam organizavimo žingsniui, o kilus abejonių, diskutavome, kol galiausiai prieidavome prie tinkamiausio sprendimo.

 

Domas: veikiausiai spontaniška buvo mudviejų su Erika pažintis, o pats renginys buvo nuoseklus ir ilgas darbas, kuris mūsų galvoje tūnojo jau kurį laiką.

 

Kokią žinutę transliuojate visuomenei?

 

Erika: nenorime nieko moralizuoti, juk nuolatos mokomės ir patys. Tiesiog skatiname pokyčius pradėti nuo savęs, pamažu keičiant kad ir su buitimi susijusius įpročius. Klimato krizė yra faktas, nebe diskusija, todėl norime atkreipti dėmesį į svarbias sritis ir kartu ieškoti atsakymų į svarbiausius klausimus. Taip pat norime parodyti, kad sąmoningas gyvenimo būdas vienija labai daug įvairių sričių: madą, maistą, dizainą, aplinkosaugą, minimalistinį gyvenimo būdą ir t. t.

 

Domas: „Smart Pop Up“ renginiu skatinome susimąstyti, ką perkame, ir įsigyti tik tai, ko iš tiesų reikia. Svarbu suvokti, kad nesąmoningai vartodami ir teršdami žemę kenkiame sau.

1580236975295273 erikadomas md 44
Erika Paulė

Kokių pokyčių tikitės po renginio?

 

Erika: tikimės atkreipti ne tik visuomenės, bet ir pačių kūrėjų dėmesį. Siuntėme žinutę, kad nebegalime vartoti ir kurti taip pat, nes mūsų sprendimai daro įtaką visai planetai.

 

Domas: dideli pokyčiai ateina su laiku. Jei renginį aplankę žmonės iš jo išsinešė bent vieną mintį, kurią pabandys įgyvendinti, būsime daug pasiekę. Pasistenkime šiandien priimti bent 1 procentu geresnius sprendimus nei vakar, nes taip augsime bei eisime pozityvių pokyčių link.

 

Dažnas žmogus susigundo masine produkcija, nes ši atrodo patraukliai dėl prieinamos kainos. Ar ekologiškas ir tvarus produktas yra brangesnė alternatyva?

 

Erika: jeigu lygintume tik kainą, tuomet dažniausiai atsakymas būtų „taip“. Tačiau pasigilinę į tos pačios paskirties drabužio kainą ir ją skaidytume dėvėjimo kartais – suma, pasirodo, ne tokia jau ir didelė. Tvarus daiktas dėvimas ilgiau dėl kokybės ir požiūrio į jį. Masinės gamybos daiktai dažnai mūsų pačių yra nevertinami, todėl juos keičiame dažniau.

 

Domas: priklauso nuo perspektyvos. Jeigu lygintume du obuolius kaip obuolius, greičiausiai ekologiškas būtų brangesnis. Bet pagalvoję apie tai, ką dedame į savo organizmą, kokią žalą darome žemei, bei susimąstę apie naudą vietiniam ūkininkui – kainos skirtumą nebūtinai galime laikyti reikšmingą.

 

Ar tikite tvarios mados ateitimi?

 

Erika: tvari mada ilgą laiką egzistavo kaip mada be jokio epiteto. Pastaruoju metu ji kažkodėl minima kaip šalutinė mados kryptis, kuri visiškai funkcionuos tik ateityje. Manau, kad būtent masinė mada yra nuokrypis nuo normos, o ne atvirkščiai.

 

Domas: pritariu Erikai, kiekvieno asmens sprendimas turėtų būti apmąstytas, o ne spontaniškas. Galbūt tada sugrįš teisingas požiūris į madą.

 

Kaip kiekvienas mūsų galėtų prisidėti prie aplinkos saugojimo?

 

Erika: pirmiausia reikėtų pradėti nuo menkiausių klausimų, kuriuos galime užduoti sau: „ar man reikia dar vienų batų, ar mano mikrorajone yra rūšiavimo konteineris, kaip atsirado maistas, kurį valgau?“ Manau, tuomet pradės kilti ir grandioziškesni, globalūs klausimai, susiję su ledynų tirpimu ir degančiais miškais.

 

Domas: svarbiausia pradėti, nesvarbu, nuo ko. Pradėdamas žmogus anksčiau ar vėliau pateks į savo teisingą kelią. O ar kelionė į progresą bus greitesnė, ar lėtesnė – priklausys nuo jo paties. Tiesiog pradėkime šiandien.

Monikos Dovidaitės nuotraukos

susiję straipsniai

Rekomenduojame