Mada

Sportbačiai – trumpalaikė tendencija ar ir toliau populiarėsianti kryptis

Sportinių batelių kultūra visada sukosi apie vyrišką auditoriją, bet...
Reading time 7 minutes

Ne paslaptis, kad sportinių batelių kultūra visada sukosi apie vyrišką auditoriją, o jų populiarumą augino hiphopo žvaigždžių vaizdo klipai ir garsių krepšininkų vardai. Tačiau kartu su feminizmo banga per mados pramonę nuvilnijo ir idėja, kad sportinė avalynė savo vietą gali rasti ir madingos moters garderobe.

 

Ypatingas sportinių batelių ir vyrų santykis popkultūroje – anokia naujiena. Vaikystėje matyti amerikietiški filmai dažnai turėjo paauglį herojų, kantriai taupantį naujausiam Air Jordan modeliui. Filmo „Back to the Future“ (liet. „Atgal į ateitį“) pagrindinis herojus Marty McFly turėjo Nike batelius, kurie, kaip ir priklauso ateities simboliui, užsirišdavo patys, o „Space Jam“ aikštelėje žaidę animaciniai herojai ne vienam berniukui tapo paskata susidomėti krepšinio kultūra ir apranga. O kur dar futbolas ir prestižiniu apdovanojimu laikomas auksinis batelis...

 

Viskas aišku ir paprasta – sportinė avalynė ilgą laiką buvo išskirtinai vyrų teritorija, suteikusi galimybę išreikšti stilių bei interesus nesigilinant į sudėtingą drabužių bei aksesuarų pasaulį, paliekamą moteriškai madai. Bet žinome, kad moterys ilgainiui perėmė vyriškas kelnes ir kostiumą, o vyrai – pastelines spalvas ir rankines. Tad nieko keisto, kad sportinės avalynės kultūra pamažu patraukė ir mados industrijos moterų dėmesį.

Bateliai vietoje rankinės

Nors sportinė avalynė niekada nebuvo moteriškos mados užribyje, neretai jai tekdavo gyventi subkultūrų ar momentinių tendencijų paribiuose. Keli pastarieji metai situaciją gerokai pakoregavo – žiniasklaidoje vis dažniau pasirodydavo ne tik naujas Nike ar Adidas kolekcijas pristatantys tekstai, bet ir moterų mados kritikių pastabos apie tai, kad riboto leidimo modeliai pasirodydavo tik vyrų skyriuje, tik vyriškų dydžių.

 

Ir gamintojai į tai atkreipė dėmesį: šiemet Nike paskelbė apie iniciatyvą „Unlaced“, dedikuotą tik moteriškai sportinei aprangai bei avalynei. Paskui buvo ir projektas „The 1 Reimagined“, kurio metu „Air Force 1“ bei „Air Jordan 1“ modelius pasiūlyta perkurti 14-kos moterų dizainerių komandai. Anot oficialių Nike finansinių ataskaitų, šiuo metu kompanijos moteriškų gaminių asortimentas per metus sugeneruoja apie 6,6 mlrd. JAV dolerių, bet tikimasi, kad 2020-aisiais ši suma sieks jau 11 mlrd.

 

Net be išskirtinių projektų šį rezultatą pasiekti nebus sudėtinga, mat moterų madoje aktualiausias sportinių batelių modelis pastaruoju metu visiškai perėmė sezono „it“ elemento titulą. Anksčiau tai būdavo populiariausias metų rankinės modelis (kaip Chloé rankinė „Paddington“, Proenza Schouler krepšys „PS1“ ar Gucci modelis „Dionysus“), tačiau jis dažniausiai egzistuodavo tik kaip reklaminis akcentas pigesnei mados namų produkcijai ir savo vietą rasdavo tik turtingų klienčių ar įžymybių rankose.

Vis dėlto sportiniai bateliai – gerokai demokratiškesnis pasirinkimas, kurio kainų spektras platesnis, modelių pasirinkimas didesnis, o populiariu, priešingai nei rankinės, tampa ne pats naujausias modelis, o klasikinis, egzistuojantis jau ne vieną dešimtmetį.

Prikelta klasika

Įdomu tai, kad prie sportinės avalynės populiarumo auginimo nemažai prisideda ir šių dienų stiliaus ikonos – į dešimtojo dešimtmečio tendencijas atsigręžusios populiarios manekenės ir nuomonės formuotojos. Ekstravagantiškus jų derinius dažnai užbaigia ne įmantrūs aukštakulniai, o praėjusio amžiaus pabaigos popžvaigždžių stilių primenantys storapadžiai ar ryškių spalvų batai. Tai pastebėti netruko ir patys avalynės gamintojai: Nike ambasadore paskelbta Bella Hadid, Adidas pasirinko Kendall Jenner, o Reebok – Gigi Hadid. Jų turima daugiamilijoninė jaunų merginų auditorija taip ne tik sužino, kurie bateliai šį sezoną madingiausi, bet ir išgali sau įsigyti bent keletą porų per sezoną.

 

Besikeičiantį požiūrį liudija ir internetinės paieškos sistemos. Lyst skelbia, kad prieš metus dėmesys sportinei avalynei pagaliau perkopė susidomėjimą rankinėmis, o daugelis internetinių prabangos parduotuvių savo asortimentą plečia įtraukdamos ir ribotas brangesnes sportines kolekcijas, drąsiai derinamas prie madingiausių sezono drabužių.

 

Daugiausia mados leidinių pagyrų pastaraisiais mėnesiais sulaukė devintojo, aštuntojo ir net septintojo dešimtmečio batelių modeliai: bėgikams sukurtas „Nike Cortez“, „Adidas Gazelle“, „New Balance 990“, klasikiniai Vans, „Reebok Instapump“. Juos šiandien galima pamatyti tiek „Instagram“ įžymybių nuotraukose, tiek būtiniausių pirkinių sąrašuose.

Prabangos kūrėjai neatsilieka

Nors daugiausia dėmesio skiriama ne vienus metus matomai klasikai, savaip tendenciją interpretuoti skuba ir mados kūrėjai, siekiantys patraukti jaunesnių klientų žvilgsnius. Kadangi prabangūs aukštakulniai nebeatitinka laikotarpio gyvenimo būdo ir poreikių, ant podiumų pristatomos kolekcijos yra užbaigiamos išskirtinio dizaino sportbačiais.

 

Pavyzdžių gausu – mados naujienų portalas „Fashionista“ po vasarį ir kovą praūžusių mados savaičių atrinko net kelias dešimtis žymių dizainerių kolekcijų, kuriose vietoje tipinių ilgaaulių ar elegantiškų aukštakulnių pristatyti būtent sportiniai batai. Tam paranki ir pernelyg sudėtingo, ugly chic krypties dizaino banga – dizainerių sportbačiai masyvūs, primenantys mutavusius ironiškai nebemadingus dešimtojo dešimtmečio modelius.

Mados gerbėjų favoritai: Balenciaga modelis „Triple S“, Acne Studios modelis „Manhattan“, išskirtinio lenkimo Louis Vuitton kūrinys „Archlight“. Kiek subtilesnį dizainą pasirinko Stella McCartney, taip pat „Cloudbust“ modelį pristatę Prada namai. Įdomiausia, kad sportbačiai (kojinės tipo modelis) atsidūrė ir ant Givenchy podiumo, taip pat holografinėmis spalvomis švytėjo Maison Margiela kolekcijoje, ironiškais užrašais buvo puošti Off-White ir Nike kartu sukurtoje linijoje.

 

Svarbiu elementu aptariant šią temą tampa ir bendradarbiavimo su kitais prekės ženklais idėja: vis daugiau mados kūrėjų siekia pasiekti jaunesnę auditoriją ir bendras sportinių batelių kolekcijas kuria su žinomais, nedideles kainas siūlančiais gamintojais. Pavyzdžiui, jaunosios kartos numylėtinis britas J. W. Andersonas sukūrė kolekciją su Converse, Rafas Simonas ir Alexanderis Wangas – su Adidas, Virgilas Abloh – su Nike, o Victoria Beckham kiek vėliau šiemet pristatys bendrą projektą su Reebok, kurio centre atsidurs unisex sportinių batelių modelis. Ką jau kalbėti apie Demnos Gvasalios ir mados kolektyvo Vetements projektus su Champion, Umbro, Reebok ir gausybe kitų žinomų ženklų.

Jeigu manote, kad sportiniai bateliai tėra dar viena trumpalaikė tendencija, iš dalies neklystate – juk kiekvieną sezoną norėsis vis kito modelio, o dizainerių vizijos keisis priklausomai nuo laiko nuotaikos. Bet tenka pripažinti, kad pati sportinės avalynės idėja darysis vis aktualesnė. Prieš kelerius metus atradome minimalistinių sportbačių galią juos derinti su kasdieniais drabužiais, o šiandien jau ieškome ypatingo dizaino. Kas laukia toliau? Matyt, dar daugiau funkcionalumo, dar įdomesni dizaino projektai ir, be abejo, dar daugiau dėmesio būtent moteriškai auditorijai, kuri prie aukštakulnių greitu metu negrįš.

Nuotraukos - iš Vida Press

susiję straipsniai

Rekomenduojame