Mados savaitė

Kopenhagos mados savaitėje - kito sezono „must have“, tvari mada ir lietpalčio triumfas

Kopenhagos mados savaitės komanda skelbia, kad numatomi planai – tai mados savaitės organizacijos permąstymas bei ambicija iki 2022 metų tapti „zero waste“.
Reading time 7 minutes

Mados, vienos didžiausių vartojimo industrijų pasaulyje, apimtys per ateinantį dešimtmetį, tikėtina, augs net iki 81 proc. Taip nutiks dėl augančio gyventojų skaičiaus ir didėjančio vidutinio ekonominio sluoksnio. Taip pat mados industrija yra viena labiausiai teršiančių industrijų pasaulyje, kuri išmeta iki 10 proc. viso pasaulio šiltnamio efektą sukeliančių dujų, o tai yra daugiau nei visų tarptautinių skrydžių ir jūrų transporto išmetamieji teršalai kartu sudėjus. Anot Kopenhagos mados savaitės vadovės Cecilie Thorsmark, tam, kad būtų išvengta klimato krizės padarinių, per artimiausią dešimtmetį reikia imtis skubių ir neatidėliotinų veiksmų.

 

Jau kurį laiką Kopenhagos mados savaitė diskutavo tvarios mados pramonės tema, kiekvieną sezoną vis labiau įsitraukdama į šią problemą ir bandydama apie ją komunikuoti kiek įmanoma intensyviau. Visgi šis sezonas tapo išskirtinis ir ypač svarbus – renginio metu buvo ne tik pademonstruotos ateinančio šaltojo sezono kolekcijos, bet ir pristatyta 2020–2022 metų tvarumo strategija.

 

Tai, kad mados industrija alina mūsų planetą, akivaizdu. Dėl gausiai naudojamų žemės išteklių, tokių kaip vanduo ir energija, bei sunkiai įsivaizduojamo atliekų kiekio susidarymo žmonija pasiekė stadiją, kai skubiai reikia pertvarkos. Kitaip tariant, mados verslą vystančių įmonių „status quo“ turi pasikeisti. Anot C. Thorsmark, visi pramonės atstovai, įskaitant ir mados savaites, turi būti atsakingi už savo veiksmus ir būti pasiryžę norėti pakeisti verslo eigą. Mados savaitės yra ne tik simbolinis ir kultūrinis mados pasaulio židinys, bet ir platforma, kurioje atsiranda naujos vizijos, tendencijos ir talentai. Todėl mados savaitės turi milžinišką potencialą skatinti pokyčius ir net pakeisti verslo elgesį. „Mes galime pereiti nuo įkvėpimo šaltinio ir pokalbio pradininko prie veiksmo tarpininko“, – įsitikinusi Kopenhagos mados savaitės vedlė.

 

1590133729774943 gestuz 021
GESTUZ 2020 m. rudens kolekcijos modelis

Tvarios mados industrijos planai

Kopenhagos mados savaitės komanda skelbia, kad numatomi planai susiję su dviem esminėmis kryptimis. Pirmoji – tai mados savaitės organizacijos permąstymas bei ambicija iki 2022 metų tapti „zero waste“. Per ateinančius metus ir toliau bus stengiamasi optimizuoti mados savaitės organizacijos veiksmus, kurie aktyviai sumažintų anglies pėdsaką 50 proc. Ketinama uždrausti vienkartinius plastikinius pakabus, drabužių maišus ir kitas vienkartines medžiagas, nebent dokumentai rodo, kad jos bus pakartotinai panaudotos; tęsti darbą su tiekėjais ir partneriais, kurie tvarumo principą integruoja į savo verslo pagrindą; parengti tiekėjų, rėmėjų ir partnerių elgesio kodeksą; tęsti partnerystę su tvariomis renginių vietomis; pristatymų metu atsisakyti bet kokios plastikinės taros, plastikinių šiaudelių ir tiekti tik vegetarišką arba veganišką, lokaliai pagamintą maistą; svečius vežioti tik elektriniais automobiliais; tęsti bendradarbiavimą su kitomis mados savaitėmis ir organizacijomis, kad būtų dar labiau paspartintas darnus procesų vystymasis; parengti ir paskelbti metinę tvarumo ataskaitą. Ir tai tik pusė renginio organizacijos pokyčių, kurie pradeda vykti jau šiandien.

 

1590133939954828 copenhagen cphfw fall 20 day 3 by styledumonde street style fashion photography20200130 48a4915nowm
Kopenhagos gatvės mada, STYLEDUMONDE nuotr.

Antroji tvarumo planų kryptis yra orientuota į mados savaitėje dalyvaujančius ir kolekcijas pristatančius prekių ženklus. Nuo 2023 metų visi prekių ženklai, norintys pristatyti kolekcijas, turės atitikti nustatytus mados savaitės tvarumo kriterijus. Jie apims šešias stipriai susietas pagrindines veiklos sritis ir paskatins prekių ženklus iš naujo apibrėžti verslo praktiką, kuri atlieka esminį vaidmenį dabartiniuose rinkos mechanizmuose. Štai keletas reikalavimų, iškeltų prekių ženklams: bent 50 proc. drabužių turi būti gaminama tik iš sertifikuotų, organiškų, perdirbtų ar antrą gyvenimo ciklą gyvenančių medžiagų; neparduotų likučių perdirbimas, o ne naikinimas; nuolatinis drabužių kokybės gerinimas, ypač atsižvelgiant į ilgaamžiškumo kriterijų; dialogo palaikymas su prekių ženklų vartotojais ir jų informavimas apie taikomas tvarumo strategijas; plastikinių pakuočių atsisakymas; lygybės ir įvairovės principas samdant darbuotojus, ypač į vadovaujamąsias pozicijas.

 

Mano požiūriu, paskelbti ateinančių dvejų metų planai ne tik spręs gyvybiškai svarbius klausimus, bet ir užtarnaus Kopenhagai tvarios mados sostinės lyderės pozicijas. Nuo šiandien skandinaviška mada ne tik minimalistinio dizaino, išpuoselėtą skonį turinčių madisčių meka, tačiau ir tvarios mados nuomonės formuotoja. Nė neabejoju, kad tai Danijos dizaineriams suteiks dar daugiau žinomumo, pripažinimo ir sėkmės, kuri matuojama tiek „Instagram“ sekėjais, tiek ir realiu pelnu.

1590134015522006 copenhagen cphfw fall 20 day 2 by styledumonde street style fashion photography20200129 48a7919fullres
Kopenhagos gatvės mada, STYLEDUMONDE nuotr.
1590134019667882 copenhagen cphfw fall 20 day 1 by styledumonde street style fashion photography20200128 48a6674fullres1590134023416148 copenhagen cphfw fall 20 day 2 by styledumonde street style fashion photography20200129 48a9280fullres
Kopenhagos gatvės mada, STYLEDUMONDE nuotr.

Žiemos tendencijos

Atrodo, kad šį sezoną pristatomos skandinaviškų prekių ženklų kolekcijos liko antrame plane. Tačiau turime sutikti, kad klimato krizė yra problema, apie kurią reikia ne tik kalbėti, bet ir ją spręsti. Visgi viena sprendimo formų ir yra dizainas bei inovatyvios kūrybinės idėjos. Tad kokie mados tendencijų vėjai pūs ateinantį šaltąjį sezoną?

 

Dar privalu paminėti, kad Kopenhagoje yra pristatomos ne tik daniškų ženklų kolekcijos, bet ir Švedijos bei Norvegijos dizainerių kūryba. Stebint kolekcijas, ypač išryškėjo Old Celine stilistikos kryptis, kuri reprezentuoja stiprias ir dirbančias moteris, gyvenančias mieste, einančias į susitikimus, po darbo neišvengiamai žygiuojančias į maisto produktų parduotuves, vedančias vaikus į karatė treniruotes ir atliekančias dar šimtus svarbių kasdienių reikalų. Kitaip tariant, tokia mada yra praktiška, patogi ir nešiojama, taip pat ir labai minimalistinė, kai eilutė yra sudaryta iš kelių pagrindinių drabužių, atsisakant papildomų detalių ir aksesuarų.

1590134113273552 by malene birger aw20 0081590134113280168 by malene birger aw20 012
BY MYLENE BIRGER 2020 m. rudens kolekcijos modeliai
1590134117935268 ganni aw20 0201590134118018118 ganni aw20 032
GANNI 2020 m. rudens kolekcijos modeliai

Dar viena itin įdomi kūrybos kryptis – tai „Humana“ fenomenas. Rodos, kad dizaineriai vis daugiau kuria kolekcijų, kurios panašėtų į antrų rankų drabužius ir atrodytų lyg šiek tiek padėvėtos. Tokia tendencija ateina iš antrų rankų parduotuvių populiarėjimo, kai prekių ženklai turi atkreipti dėmesį į naujosios kartos pasirinkimus ir vartojimo įpročius.

 

Drąsiai galiu teigti, kad pagrindinės ateinančių metų spalvos yra smėlinė ir alyvinė, kurioms akomponuoja juoda, balta, rūdžių ar terakotos rausva bei rudos atspalviai. Juntama didžiulė dešimtojo dešimtmečio mados įtaka – pūstos ir rauktos rankovės, „oversize“ švarkai, klasikinio tipo „le smoking“ kostiumai. Vienas populiariausių medžiagų raštų – langučiai, tačiau populiarumo nepraranda ir gyvūnų raštai. Įdomu tai, kad sugrįžta močiučių skryniose užslėptų raštų populiarumas. Ar prisimenate gobelenines sofas ir gėlėtas skaras? Tik dabar šie marginimai perkeliami ant drabužių. Lakas – kitų metų naujiena. Jo yra visur – tiek viršutiniuose drabužiuose, tiek ir kelnėse, švarkuose bei rankinėse.

Na, o didžiausią šios Kopenhagos mados savaitės triumfą, be abejonės, išgyvena lietpaltis. Pamirškime kailinius – lietpaltis yra naujoji stiliaus išraiška. Žinoma, klimato krizė tam turi didelės įtakos – žiemos šiltėja, sniegą keičia lietus, tad kailinius privalu keisti humaniškesnėmis drabužių idėjomis.

 

Kito šaltojo sezono „privalu turėti“: „oversize trench“ paltas, lietpaltis, pūsta striukė, lakiniai drabužiai, didžiulis ryškus šalikas, aukštaauliai kaubojiški arba kerzinio tipo batai, „oversize“ klasikinio tipo kostiumas.

1590134956263692 copenhagen cphfw fall 20 day 3 by styledumonde street style fashion photography20200130 48a2993nowm
Kopenhagos gatvės mada, STYLEDUMONDE nuotr.
1590134962575347 copenhagen cphfw fall 20 day 1 by styledumonde street style fashion photography20200128 48a5928fullres1590134967560543 copenhagen cphfw fall 20 day 3 by styledumonde street style fashion photography20200130 48a3009nowm
Kopenhagos gatvės mada, STYLEDUMONDE nuotr.
1590135008031262 copenhagen cphfw fall 20 day 2 by styledumonde street style fashion photography20200129 48a9641fullres
Kopenhagos gatvės mada, STYLEDUMONDE nuotr.

susiję straipsniai

Rekomenduojame