Menas

„Kvadratas“ – filmas, Kanų kino festivalyje nuskynęs Auksinę palmės šakelę

Šiuolaikinis menas, atskleidžiantis šiuolaikinio vakarietiško pernelyg mandagaus gyvenimo būdo ydas. Toks yra pagrindinis švedų režisieriaus Rubeno Östlundo filmo „Kvadratas“ motyvas. Filmo, pelniusio Kanų kino festivalio Auksinę palmės šakelę ir tapusio „Scanoramos“ absoliučiu filmu nokautu.
Reading time 6 minutes

Švedų režisierius Rubenas Östlundas padarė stebuklą: iš 2300 salėje esančių žmonių jis sulaukė susižavėjimo šūksnių. Dviem minutėmis anksčiau jis, visiškai susijaudinęs, glėbyje spaudė savo komandos narius ir džiūgavo dėl filmo „Kvadratas“ pergalės.

Netikėta Kanų staigmena

„Kvadrato“ herojus – elegantiško šiuolaikinio meno centro muziejaus kuratorius, dirbantis labai meniškame Skandinavijos mieste. Šio visuomenė komunikabili, tolerantiška, tobulai surikiuota. Iki tos akimirkos, kai iš jaunai moteriai padėti mėginusio Christiano buvo pavogta piniginė ir mobilusis telefonas. Situacija, kurios viską kontroliuojantis filmo veikėjas nė neįsivaizdavo ir į kurią nežino kaip reaguoti. „Kartais mes nežinome, kaip elgtis!“ – audringoje spaudos konferencijoje Kanuose sakė R. Östlundas. Kol, nepaisydamas Pietų kraštų karščio, tik juodai vilkintis režisierius klajojo po Kanus, žurnalistai po kaulelį narstė jo filmą. Kai kuriuose forumuose net buvo atvirai šaipomasi iš šios „egzistencinės bohemos krizės“. Spaudoje rašoma apie farsą, kiti, priešingai – kalbėjo apie siaubingą ir komišką mūsų vakarietiškos tuštybės perpratimą. „Filmas kalba apie politinį korektiškumą, kitaip tariant, apie diktatūrą. Ir ši diktatūra tokia pat siaubinga, kaip ir visos kitos.

Kai kuriuose forumuose net buvo atvirai šaipomasi iš šios „egzistencinės bohemos krizės“

Savo filme R. Östlundas parodė daugybę politinio korektiškumo pavyzdžių, ir nors ši tema labai rimta, ji gvildenama pasitelkiant neįtikėtiną vaizduotę. Tai be galo šmaikštu. Tai filmas, kurį norėčiau dar kartą pamatyti, nes jis be galo turtingas. Jo herojai nori išlikti politiškai korektiški ir dėl to gyvena savotiškame pragare“, – festivalio uždarymą spaudos konferencijoje apibendrino Kanų kino festivalio pirmininkas Pedro Almodóvaras. Tai suktas, šiaurietiško humoro prisodrintas filmas, žiūrovą nuolat priverčiantis balansuoti tarp skeptiškumo ir entuziazmo. Nepatogumas, tapęs taikomuoju menu.

Nenuspėjami ir talentingi

Skandinavai yra tikri šio meno meistrai. Larsas von Trieras, Thomas Vinterbergas, Nicolas Windingas Refnas, o dabar ir R. Östlundas. Kiekvienas savaip pamišę personažai slepiasi po prabangiais kostiumais. „Man labai patinka įsivaizduoti smokingais pasipuošusią, tyloje sėdinčią publiką, ekranuose stebinčią smokingais pasipuošusius tyloje sėdinčius žmones. Man patinka situacijos, kurių pabaigos niekas nežino, kurias sunku nuspėti. Kai prasideda kaip komedija, o baigiasi kažkaip kitaip“, – žurnalui „LA Times“ pasakojo R. Östlundas, užsimindamas apie sugalvotą epizodą, kai tyloje sėdintys šiuolaikinio meno kolekcininkai linksminami improvizacija, kuri galiausiai jiems sukelia begalinę agresiją.

 

Elegantiški drabužiai „Kvadrate“ tėra kaukė, slepianti mūsų barbariškumą. Puikiai apsirengę, bet siaubingai užaštrinti – skandinavai kino kūrėjai su filmo žiūrovais, kaip ir su personažais, elgiasi kaip su jūrų kiaulytėmis. Jie eksperimentuoja su absurdiškomis istorijomis ir aštriu humoro jausmu, niekada neišduodami, kiek rimta viskas yra. L. Von Trieras, Kanuose pasirodęs su danų kinematografui ir genijui Carlui Theodorui Dreyeriui priklausiusiu 1926 m. kostiumu ir pristatęs „Antikristą“, Th. Vinterbergas, festivalyje pristatęs komišką dramą „Šventė“ apie šventės metu suvestas šeimos sąskaitas. N. Windingas Refnas, filme „Važiuok“ dailiai aprengęs pagrindinį herojų žiaurų psichopatą (bet ir labai seksualų, nes jį suvaidino Ryanas Goslingas). O štai „Kvadrate“ pasakojama apie labai impozantišką vyrą. Aukštą, tiesų, pasipuošusį nepriekaištingu kostiumu. Tiesa, jį įkūnijusį aktorių Claesą Bangą R. Östlundas iš pat pradžių įspėjo: negalima pasitikėti britišku šio herojaus įvaizdžiu.

„Iš aikštelės niekas neišeis oriai“

Būdamas puikus kino kūrėjas, R. Östlundas išskirtines komedijas kuria pasitelkdamas vieną keistą metodą. Po bandymų Londone jo pasirinkti aktoriai Elisabeth Moss ir Dominicas Westas intensyviai filmavosi kartu su pagrindiniu aktoriumi Claesu Bangu. „Iš aikštelės niekas neišeis oriai“, – pareiškė R. Östlundas. Intensyvus darbas panaikina visus aktorių tabu. Jie puikiai įsijautė į vakarietiškos sąmonės ir sielos herojus, išsilavinusius, kuklius, gerus ir tiek, kiek reikia, egoistiškus žmones.

 

Pagrindinis herojus Christianas nėra turtingas šiknius, o veikiau aplaidus ir atgyvenęs tipas, negebantis jausti bendrystės su jį supančiu pasauliu. Jis visiškai nesuvokia savo socialinės atsakomybės ir to, kokių reikšmingų ir net tragiškų pasekmių jo veiksmai gali turėti pažeidžiamiausiems visuomenės žmonėms. „Kai esame viešoje vietoje, nežinome, kas už ją atsakingas. Mums sunku prisiimti atsakomybę“, – sako socialistu save laikantis R. Östlundas. „Kvadratas“ yra savotiškai seksuali ir atpalaiduojanti komedija apie gyvenimą drauge ir apie šiuolaikinį meną.

Novatoriškas performansas ar nesąmonė?

Šiuolaikinis menas yra dar vienas „Kvadrato“ „herojus“. Tai išprususios socialinės klasės žaidimų vieta. Šiai klasei priklauso ir Christianas, nors niekada dorai nesuprato, už ką. Nė akimirkai šis vyras rimčiau nepažvelgia į menines savo muziejaus instaliacijas. Nors kiekvienas kruopščiai R. Östlundo atrinktas darbas siunčia herojui atsakymus į jį kankinančius klausimus. Salėje su mažomis pelenų krūvelėmis šviečia baltas neoninis užrašas „You have nothing“ („Tu nieko neturi“).

 

Garsusis „Kvadratas“ tėra ant grindų nupiešta forma, į kurią lankytojai savo noru padeda mobiliuosius telefonus ir palieka juos neprižiūrimus, kol vaikštinėja po parodą. Tai savotiškas raginimas pasitikėti kitu. Apskritai, R. Östlundas nemano, kad šiuolaikinis menas yra nesuprantamos instaliacijos, skirtos turčiams nureketuoti. Priešingai, jo manymu, šiuolaikinis menas provokuoja protą, prieš jį tie šiuolaikiniai turtuoliai galiausiai turi atmerkti akis. Kitas R. Östlundo projektas bus susijęs su mados pasauliu. Jis vadinsis „Liūdesio trikampis“ – taip šis kino kūrėjas vadina... aplink akis esančias raukšles.

Pagr. nuotrauka - Tobias Henrikssonas, Plattform Produktion 

Parengta pagal žurnalo „Jalouse“ medžiagą

susiję straipsniai

Rekomenduojame