Moterys

Populiariausi mitai apie aikštingąją Mariją Antuanetę

Ne viskas, ką esame įpratę girdėti apie Prancūzijos karalienę Mariją Antuanetę, yra tiesa. 
Reading time 4 minutes

Kai minimas Prancūzijos karalienės Marijos Antuanetės vardas, ne vienas pirmiausia pagalvoja apie pompastiškąjį Versalį ir damą, švaistančią rūmų iždą savoms užgaidoms, nuo pramogų, prabangių interjero puošmenų iki įstabių kostiumų. Tačiau ne viskas, ką esame įpratę girdėti apie Mariją Antuanetę, yra tiesa. 

1. "Lai jie valgo pyragą"

Garsioji Marijos Antuanetės frazė "lai jie valgo pyragą", sakoma, nuskambėjo prasidėjus kalboms, kad Prancūzijos žmonės nebeturi duonos. Tačiau knygos "Queen of Fashion: What Marie Antoinette Wore to the Revolution" autorė Caroline Weber teigia, kad karalienė šių žodžių niekada neištarė. Dar prieš Marijai Antuanetei žengiant į sostą, norėdami pabrėžti atskirtį tarp prabanga besišvaistančios karališkosios šeimos ir vos galą su galu suduriančios liaudies, šią frazę prancūzai lipino ne vienam monarchui. Skambieji žodžiai tebuvo nepasitenkinimo valdžia išraiška. Artinantis revoliucijai žmonės juos pritaikė ne to meto karaliui Liudvikui XVI, o Marijai Antuanetei todėl, kad ši buvo ne vietinė. Tapyti bejausmės užsienietės paveikslą Prancūzijos žmonėms buvo lengviau, nei smerkti tautietį karalių.

2. Pasileidėlė

Iki karaliaus Liudviko XVI valdymo monarchams buvo natūralu turėti meilužes ir meilužius, apie kuriuos liaudis nuolat plakė liežuviais. Tačiau valdžią į rankas paėmus Liudvikui XVI meilužių būtinybė išgaravo. Vis dėlto žmonėms reikėjo apkalbų ir pašaipų, tad į pornografiškas karikatūras buvo įtraukta nuolat Prancūzijos žmonių pasipiktinimo sulaukianti naujoji austrų kilmės karalienė. Ji tapo mizoginijos, nukreiptos į to meto laisvo elgesio moteris, objektu. Liaudis karalienės nemėgo ir stengėsi ją pašiepti kone kiekviename žingsnyje. Žmonės, skleisdami savo nepasitenkinimą, Marijai Antuanetei priskyrė virtines meilužių (tiek vyrų, tiek moterų) teigdami, kad karalienė yra tikrų tikriausia pasileidėlė. Tačiau artimą ryšį ji turėjo tik su vienu draugu, ši intymi draugystė galėjo būti paremta visai ne aistra, o platoniška meile.

3. Batelių maniakė ir išlaidautoja

Matę Sofios Coppolos režisuotą kino juostą "Marija Antuanetė" tikrai pamena sceną, kurioje Prancūzijos karalienę vaidinanti Kirsten Dunst vieną po kitos matuojasi įmantriausių batelių poras. Ši scena atsirado ne šiaip sau, dažnai pabrėžiama tikrosios Marijos Antuanetės aistra rūbams ir avalynei. Vis dėlto rūmų taisyklių paisanti karalienė batelius keitė dažniau nei kiti ne dėl pomėgio.

 

XVII a. Versalis garsėjo prabanga ir begaliniu pinigų švaistymu, tačiau nors ir prašmatni, tai nebuvo pati švariausia vieta. To meto higiena buvo prasta, žmonės prausėsi retai ir dažniau nemalonius kvapus slėpdavo kvepalais. Rūmuose nuolat šmirinėjo augintiniai, o jų paliktos išmatos mažai kam terūpėjo. Šiuo švaistuolių laikmečiu visa tai, kas purvina, buvo daug paprasčiau išmesti, nei išvalyti. Todėl monarchai dažnai keisdavo ne tik rūbus, bet ir supurvintą avalynę, o Marija Antuanetė, atvykusi į Prancūziją, tiesiog taikėsi prie tokio rūmų gyvenimo. Kai kurie mano, kad švaistydama pinigus būtent ji išsekino šalį, bet dar iki Marijai Antuanetei atsisėdant į sostą, Prancūzija jau skendėjo skolose. Pasak XVIII. a. prancūzų literatūrą ir kultūrą nagrinėjančios C. Weber, Versalyje buvo bent keturi karališkosios šeimos nariai, kurie rūbams ir avalynei išleisdavo kur kas daugiau nei karalienė. Vienas tokių švaistūnų - karaliaus Liuviko XVI jaunėlis brolis ir Artois grafas Karolis X. Per metus jis užsisakydavo 365 naujas batelių poras. 

4. Ekstravagantiška dama

Kai kalbama apie Mariją Antuanetę, dažnai įsivaizduojama aikštinga dama, švaistanti rūmų turtus savo karališkam garderobui. Vis dėlto itin prašmatnus karalienės įvaizdis tėra mitas. Marija Antuanetė paprastai stengdavosi rinktis subtilesnius rūbus. Kartu su savo asmenine siuvėja ji sukūrė paprastą balto plonyčio muslino suknelę. Deja, rokoko puošnybių išlepinta visuomenė šį rūbą nušvilpė, jiems tai buvo įžeidžiančiai atviri naktiniai marškiniai. Iš pradžių išjuokta, vėliau ši suknelė tapo madingu ir geidžiamu apdaru.

Marijos Antuanetės paveikslas, 1788 m., Elisabeth Vigée Le Brun

Pagr. nuotrauka - Marijos Antuanetės portretas, nutapytas 1783 m. portretistės Élisabeth Louise Vigée Le Brun

susiję straipsniai

Rekomenduojame