Moterys

Įtakingiausios legendinių prancūzų dizainerių mūzos

Šį kartą atiduodamee duoklę moterims, kurioms patys dizaineriai mėgsta priskirti mūzos vardą.
Reading time 8 minutes
Dizaineris Yves'as Saint Laurent'as ir aktorė Catherine Deneuve, Vida Press nuotr.

Prancūzų mados tradiciją kūrė ištisos kartos dizainerių, pasižymėjusių novatoriškomis, savo laikotarpį peržengusiomis idėjomis ir drąsa. Kurdami istoriją ir naujas drabužių dėvėjimo normas, prancūzų mados namų kūrybos vadovai įkvėpimo ieško meno kūriniuose, architektūros estetikoje ar net socialinėse aktualijose. Visgi šį kartą atiduokime duoklę moterims, kurioms patys dizaineriai mėgsta priskirti mūzos vardą. Būtent šių prancūzių intuityvus stiliaus pojūtis bei charizma tampa svarbiu indėliu garsiausių prancūzų dizainerių kūryboje.

Yves’as Saint Laurent’as ir Catherine Deneuve

Legendinis prancūzų dizaineris garsėjo savo mūzų armija. Nuo androgenišką išvaizdą kartu su dizaineriu išpopuliarinusios Betty Catroux iki Marakešo estetiką ant podiumo perkelti įkvėpusios Loulou de la Falaise – Yves’o Saint Laurent’o kūryboje skirtingos moterys paliko ryškų pėdsaką.

 

Tačiau kalbant apie santykį, formavusį globalų suvokimą, kas yra prancūziška mada (ypač septintajame dešimtmetyje), būtina išskirti keturis dešimtmečius trukusią dizainerio draugystę su aktore Catherine Deneuve. Būdama 22 metų C. Deneuve paprašė kūrėjo pasiūti jai suknelę, skirtą susitikimui su karaliene Elžbieta II. Kiek vėliau aktorė pasiūlė Yves’ui Saint Laurent’ui sukurti kostiumus klasika tapusiam 1967 metų filmui „Belle de Jour“ (liet. „Dienos gražuolė“).

Būdama 22 metų C. Deneuve paprašė Yves'o Saint Laurent'o pasiūti jai suknelę, skirtą susitikimui su karaliene Elžbieta II.

Profesinis ryšys greitai virto ilgamete draugyste, kurią puikiai iliustravo paskutinis Yves’o Saint Laurent’o kurtos kolekcijos savo vardo mados namams pristatymas 2002 metais. Emociškai itin jautraus atsisveikinimo su kūryba momentu, girdėdamas stovinčių žmonių ovacijas, Yves’as Saint Laurent’as, stovėdamas ant podiumo, tvirtai laikė C. Deneuve ranką. Ilgametė Yves’o Saint Laurent’o mūza šalia jo buvo iki pat mirties 2008-aisiais ir iki dabar yra itin laukiama Saint Laurent kolekcijų viešnia.

Chanel ir mamos bei dukros tandemas

Prieš kurį laiką pasauliui netekus ilgamečio Chanel kūrybos vadovo Karlo Lagerfeldo, šimtai mados industrijos atstovų, modelių bei aktorių dalijosi istorijomis ir akimirkomis, kurių visuma tarsi simbolizuoja, kaip stipriai dizainerio kūryba ir asmenybė veikė žmonių požiūrį į madą ir estetikos suvokimą.

 

Šios istorijos įrodė, kokį artimą santykį K. Lagerfeldas puoselėjo su žmonėmis, įkvėpusiais jį kurti ir išlaikyti modernų klasiką simbolizuojančių Chanel mados namų veidą. Natūralu, kad tokio mados milžino kaip K. Lagerfeldas kūrybai įtaką darė daug skirtingų dešimtmečių estetiką ir vertybes įkūnijančių asmenybių. Viena tokių moterų – 1991 metais Chanel ambasadore tapusi prancūzų dainininkė Vanessa Paradis, kuri ne tik teigia, kad K. Lagerfeldas supažindino ją su mados pasauliu, bet ir išskiria, kad galimybę dirbti ir džiaugtis draugyste su ikoniškuoju dizaineriu laiko privilegija.

Dainininkė Vanessa Paradis teigia, kad dizaineris Karlas Lagerfeldas supažindino ją su mados pasauliu.

Įdomu ir tai, kad specialiu ryšiu su Chanel mados namais V. Paradis dalijasi ir su savo dukra Lily Rose Depp, kuri ant Chanel podiumo debiutavo dar 2015 metais. Būdama vos 16 metų Lily Rose taip pat oficialiai tapo Chanel ambasadore ir taip, pasekusi savo mamos žingsniais, sukūrė savotišką mamos ir dukros tandemą vienuose garsiausių mados namų pasaulyje.

Hermès ir Jane Birkin

 

Tikriausiai dauguma žmonių, kalbėdami apie modernios paryžietės atributus, įvardytų keletą esminių detalių, sukuriančių pastaraisiais metais taip trokštamą įvaizdį: klasikiniai marškiniai, laisvo silueto džinsai, šiaudiniai krepšiai (angl. straw bucket bag) ir kiek netvarkingai išsiplaikstę plaukai. Už šios estetikos išpopuliarinimą visgi reikėtų dėkoti ne mitinės paryžietės įvaizdį kuriančioms „Instagram“ žvaigždėms, o 7-ojo dešimtmečio stiliaus ikonai Jane Birkin.

 

Iš Anglijos kilusi J. Birkin ne tik kūrė nerūpestingos prancūzės išvaizdos fenomeną, bet ir prisidėjo prie jos vardu pavadintos rankinės sukūrimo. Taip, žinoma, kalbama apie vieną ikoniškiausių visų laikų rankinių Hermès „Birkin Bag“. Visgi šios rankinės istorijos pradžia tikrai nesiremia romantiška dainininkės J. Birkin ir Hermès kūrėjų draugyste, o labiau – elementariu atsitiktinumu.

J. Birkin ne tik kūrė nerūpestingos prancūzės išvaizdos fenomeną, bet ir prisidėjo prie jos vardu pavadintos rankinės „Hermès Birkin Bag“ sukūrimo.

1981 metais skrendant iš Paryžiaus į Londoną lėktuvo salone iš jos rankinuko iškrito daiktai, o žmogus, kuriam J. Birkin pradėjo skųstis, kad neįmanoma rasti gražios talpios rankinės, pasirodo, buvo aukštas pareigas Hermès tuo metu užėmęs Jeanas Louis Dumas. Jų pokalbis vystėsi itin greitai ir ant rasto popierinio maišelio jau skrydžio metu pati J. Birkin nubraižė pirmuosius Hermès „Birkin“ prototipo eskizus. Nors 1984-aisiais oficialiai pristatyta „Birkin“ rankinė išpopuliarėjo tik prabėgus beveik dešimtmečiui nuo jos pristatymo, dabar ši rankinė laikoma mados istorijos puslapių verta detale bei prestižo simboliu, už kurį galima pakloti ir ne vieną dešimtį tūkstančių eurų siekiančias sumas.

Dior klasika ir modernus veidas

Šiais laikais kalbėdami apie mados industriją šios srities profesionalai nuolatos pabrėžia aršią konkurenciją tarp modelių, siekiančių užsitikrinti savo vietą po saule mados pasaulyje. Nors supermodelių bumas ir šios veiklos, kaip atskiros karjeros, iškilimas įvyko tik prieš kelis dešimtmečius, dabartiniams laikams būdingą įtampą ir konkurenciją Victoire Doutreleau pajautė dar praeito amžiaus penktajame dešimtmetyje. Būtent tuo metu vos 18 metų sulaukusi V. Doutreleau tapo dizainerio Christiano Dioro numylėtine, kurios antikomformistinis požiūris ir neįprasta išvaizda, nors ir žavėjo patį dizainerį, lėmė aplinkinių norą ją nukonkuruoti.

18 metų sulaukusi V. Doutreleau tapo dizainerio Ch.Dioro numylėtine, kurios antikomformistinis požiūris ir neįprasta išvaizda, nors ir žavėjo patį dizainerį, lėmė aplinkinių norą ją nukonkuruoti.

V. Doutreleau pradėjus dirbti pas Ch. Diorą, jo ateljė pirmuosius žingsnius dizainerio profesijos link jau buvo pradėjęs žengti ir Yves’as Saint Laurent’as, tad ikoniškasis 5-ojo dešimtmečio modelis, reprezentavęs Ch. Dioro norą puošti moterį ir švęsti jos grožį, tapo siejama ir su savo mados namus vėliau įkūrusiu jaunuoju dizaineriu. Visgi ištikimybė Dior mados namams juntama net ir jos memuaruose „And Dior Created Victoire“.

 

Norint kalbėti apie šiuolaikinį Dior veidą, tai padaryti būtų be galo sunku be prancūzų aktorės, dainininkės Marion Cotillard, kuri per pastarąjį dešimtmetį net 15 kartų tapo Dior mados namų reklaminiu veidu bei filmavosi šiems mados namams skirtuose trumpametražiuose filmuose.

Nicolas Ghesquière’as ir Charlotte Gainsbourg

Kai tavo mama – paryžietiškos stiliaus estetikos fenomeną sukūrusi Jane Birkin, o tėtis – legendinis prancūzų popmuzikos kūrėjas ir menininkas Serge’as Gainsbourgas – išskirtinė charizma bei stiliaus jausmas tikriausiai įgimti. Galbūt tai vienas būdų, paaiškinančių, kodėl Charlotte Gainsbourg taip traukia aplinkinių dėmesį, o ją ne tik mūza, bet ir gera drauge vadina mados olimpą pasiekęs, dar nė 50 metų neturintis Nicolas Ghesquière’as.

 

Šis dizaineris Ch. Gainsbourg pastebėjo dar dirbdamas kūrybos vadovu Balenciaga mados namuose ir ne kartą yra pabrėžęs, kad Ch. Gainsbourg jį įkvepia ne tik dėl išskirtinio stiliaus jausmo, bet ir dėl elementaraus nuoširdumo, kurį sugeba transliuoti. Ch. Gainsbourg savo ruožtu taip pat niekada negaili gražių žodžių šiuo metu Louis Vuitton moterims skirtų kolekcijų kūrybos vadovo pareigas einančiam N. Ghesquière’ui, kuriam patiki savo aprangą pačiomis svarbiausiomis progoms.

susiję straipsniai

Rekomenduojame