Papuošalai

Standartus laužantys papuošalai, skirti ne tik puošti, bet ir provokuoti

S’j juvelyrika – tai dirbiniai, kurių, kartą pamatęs, niekada nepamirši. Spalvos, formos, detalės įtraukia žvilgsnį į hipnozės spąstus, rodos, vos gali iš jų ištrūkti. „Statement“ papuošalai – tai dirbiniai, skirti ne tik puošti, bet ir skleisti žinutę, kelti klausimus, intriguoti, o kartais – net provokuoti. Kalbamės su juvelyru Benu Staškausku apie juvelyrikos tradicijas, mitus, visuomenės požiūrį į ją bei menininko kasdienybę. 
Reading time 9 minutes
Beno Staškausko juvelyrika

Benai, kodėl juvelyrika?

 

Mano tėvai buvo meniški, tačiau nesusiklosčius palankioms sąlygoms turėjo dirbti kitokius darbus. Taigi už tėvų svajonių įgyvendinimą tapau atsakingas aš. 

 

Man visada patiko lipdyti, piešti ir kurti, o trauka juvelyrikai radosi pamažu. Mano senelis, kuris man buvo tarsi antras tėtis, buvo santechnikas ir dirbo liejykloje. Ten iš metalo liedavo vamzdžius. Mane domino senelio veikla, tad būdamas šeštokas nusprendžiau, kad darysiu tapybos darbus iš vamzdžių. Nežinau, kaip reikėtų tai įforminti dabar, tačiau būdamas vaikas turėjau tokią viziją. Vėliau ją perkėliau į mažesnį mastelį.

 

Iš pradžių net meniški tėvai nelabai suprato mano kūrybos. Jie norėjo, kad užsiimčiau klasikine juvelyrika ir dirbčiau su įprastomis medžiagomis, nes tokia kryptis duoda pastovesnių pajamų. Tačiau pasirinkau sunkesnį kelią, kur ne tik stengiuosi patenkinti jau esantį rinkoje poreikį, bet ir praplėsti požiūrį į juvelyriką. Tuo pat metu man labai svarbu, kad mano darbai būtų patogūs, nes papuošalai – tai ne skulptūra, o nešiojamas meno kūrinys.

 

Tavo papuošalai turi atpažįstamą braižą. Papasakok apie jį daugiau.

 

Turiu kryptį ir žinau, ką savo darbais noriu pasakyti, – tai yra mano braižo pamatas. Jį galima atpažinti visuomet, kad ir ką nuspręsčiau kurti. Tačiau medžiagos nuolatos kinta. Man patinka jomis eksperimentuoti, testuoti jų galimybes išgaunant įvairias formas bei spalvas. Norėčiau prisidėti prie mito, kad juvelyrika laikomi tik tauriųjų metalų gaminiai, griovimo. 

 

Vyrauja nuomonė, kad išliekamąją vertę turi ir juvelyrika vadintis gali tik tauriųjų metalų ir brangakmenių dirbiniai. Šis požiūris susiformavo tuomet, kai šios žaliavos iš tiesų buvo išgaunamos sunkiai ir sąlyginai nedideliais kiekiais. Dėl to tokių dirbinių buvo ir vis dar yra aukštos kainos. Dabar šios medžiagos, pavyzdžiui, deimantai yra pasiekiami kur kas lengviau, jų pasaulyje yra labai daug, taigi šiandien deimantas neturėtų būti prabangos prekė. 

1585655379957331 photographer diego pernia styling and model lily gatins silicone rings earrings and piercing staskauskas
1585655387565636 ring  frame 1585655387661735 ring  sil 3  1
Beno Staškausko kurti papuošalai

Mano kūrybos tikslas – keisti požiūrį į juvelyriką, kvestionuoti nusistovėjusius standartus, paskatinti žmones susimąstyti, kodėl tie standartai atsirado ir kodėl kai kurios medžiagos laikomos prabangiomis, o kitos ne. 

 

Požiūris kinta ir pažinimo ribos plečiasi, kai mus pasiekia daugiau informacijos ir pavyzdžių apie šiandienį medžiagų pritaikymą bei panaudojimą. Tuomet mitus galime palikti istorijai, o patys žengti koja kojon su besivystančiomis technologijomis ir pasaulinėmis tendencijomis.

 

Džiugu, kad pokyčiai jau vyksta. Vis daugiau žmonių, užuot aklai tikėję mitais, kelia klausimus ir ieško atsakymų. Ši tendencija galioja ir kalbant apie lyčių skirtumus, politiką, ekonomiką… Dabar dėl tų pačių technologijų galėdami lengviau prieiti prie informacijos galime viską lyginti, analizuoti ir suprasti, kad viskas nėra tik juoda ir balta – pasaulyje yra daugybė kitų spalvų ir atspalvių. Norėčiau manyti, kad juvelyrika kalba tomis pačiomis temomis. 

 

Pats kuriu vadinamus „statement“ papuošalus. Tai yra papuošalai, kurie ne tik puošia, bet ir padeda išreikšti požiūrį, skleisti norimą žinutę, iškelti rūpimą klausimą. Kiekvienas žmogus papuošalui suteikia jam svarbią prasmę ir nuo tada, kai dirbinys iškeliauja iš mano studijos, prasideda nauja jo istorija. 

1585655407193862 nose piece  fs 5
1585655420992001 rays necklace 2 1024x1024
Beno Staškausko kurti papuošalai

Kaip kyla idėjos? Lauki kūrybinio impulso ar jis ateina dirbant?

 

Impulsas reikalingas, tačiau kartais turi prisiversti sėsti ir dirbti jo nelaukdamas. Nė vienas mano papuošalas nesukuriamas per dieną. Kartais net kelias savaites tobulinu jį tol, kol esu patenkintas rezultatu. Esu perfekcionistas, tačiau reikia žinoti, kada sustoti, nes kartais tobulinant galima viską ir sugadinti.

 

Dažnai idėjos kyla tiesiog dirbant kitus produkcijos realizavimo darbus. Dirbu vienas, tad neturiu laiko sėdėti ir laukti mūzos. Esu atsakingas už papuošalo kelionę nuo idėjos iki patekimo pas klientą. Tad mano dienotvarkėje yra ne tik kūryba, bet ir atsakinėjimas į elektroninius laiškus, pakuočių gamyba, produkcijos fotografavimas, įrankių bei įrangos priežiūra.

1585655438564180 pop up store last summer at stikliu 7
Beno Staškausko kurti papuošalai

Kūrybinių krizių taip pat pasitaiko?

 

Kūrybinės krizės, manau, neišvengiamos. Vieną dieną džiūgauji, kaip viskas gerai, kitą dieną svarstai, ar nesuklydai pasirinkęs juvelyro profesiją, tačiau galų gale vis vien grįžti prie to, ką darei. Tokie paklaidžiojimai būna naudingi. Dėl jų pakeiti požiūrį, randi naujų idėjų, būdų, kaip palengvinti procesus. Kai esi atviras pokyčiams ir galimybėms, evoliucionuoja ir darbai. 

 

Kai jaučiu, kad pavargau, pasiimu laisvadienį ir pasineriu į savo hobį – muziką. Potraukį tam turėjau visada. Mokykloje pats išmokau groti gitara, mokiausi ir vokalo, vėliau atradau kompiuterinių technologijų galimybes. Dabar kuriu, projektuoju ir gaminu muzikos instrumentus. Tai mano būdas atsiriboti nuo savo profesijos ir visiškai pasinerti į kitą veiklą, tuomet galiu tiesiog atsipalaiduoti ir žaisti kaip mažas vaikas. 


 

Atrodo, didžiąją laiko dalį praleidi savo studijoje namuose, o kaip tavo socialinis gyvenimas?

 

Man niekur nereikia eiti, nes visko turiu namuose. Kuo toliau, tuo rečiau kur nors išeinu. Išvedu šunį tris kartus per dieną ir man to pakanka. Susidėliojau prioritetus, žinau, kas man yra svarbiausia, ir ties tuo dirbu. Esu sugertukas, tad papildoma pašalinė informacija mane veikia ir nebūtinai gerai. Nenoriu blaškytis, esu linkęs sutelkti dėmesį ir susikoncentruoti. 

 

Jeigu tenka kur nors išvykti, stengiuosi rasti veiklos, susijusios su darbu. Man būtina nuolatos kurti ir išleisti idėjas gyventi. Negaliu jų laikyti savyje. 

1585655462071476 photographer george georgas styling and model lily gatins headpiece house of malakai ring staskauskas
1585655467663957 silicone ring  sil 9c 1585655480917251 ring  agsil 8
Beno Staškausko kurti papuošalai

Dirbi taip pat vienas. Ar negalvoji apie komandą?

 

Esu turėjęs praktikantų. Tačiau į juos žiūriu ne tik kaip į papildomą darbo jėgą. Jaučiu atsakomybę atsidėkoti už pagalbą žiniomis ir aktualia praktika, išmokyti viso gamybos proceso nuo A iki Z. Tokiai praktikai reikia skirti laiko, kurį atimu iš savęs ir dėl to nepadarau savo paties darbų. Turiu viziją ateityje dirbti ne vienas. Šiuo metu optimizuoju gamybos procesus ir svarstau, kokiu formatu galėtų prisijungti antras ar trečias žmogus. 

 

Pabaigoje papasakok apie pradžią. Kokį kelią nuėjai, kad galėtum gyventi ir kurti taip, kaip tai darai šiandien?

 

Juvelyriką studijavau Telšiuose. Vėliau pagal „Erasmus“ programą išvykau mokytis į Estiją, kur mokėsi daugelis mūsų dėstytojų. Estijos juvelyrikos mokykla yra senesnė ir turi senesnes tradicijas, puoselėja platesnes pažiūras ir yra labiau išsivysčiusi technologiškai. Čia atvyksta daugiau užsienio mokytojų ir studentų. Mokydamasis Estijoje supratau, kad Lietuvoje save labai varžiau ir kad galiu būti drąsesnis neapsiribodamas klasikiniu supratimu. Čia gavau naują impulsą. Lietuvoje išmokau žaisti pagal taisykles, o Estijoje jas laužyti. Tas pusmetis mane stipriai veikė, tai pastebėjo net mano dėstytojai. 

1585655517833186 necklace 1024x1024
Beno Staškausko kurtas papuošalas

Gavęs diplomą išvykau į Amsterdamą. Ten pradėjau dar vienas bakalauro studijas, tačiau supratęs, kad jau laikas savo kūrybą realizuoti, o ne toliau mokytis, studijas nutraukiau. Amsterdamas – brangus miestas. Tam, kad galėčiau kurti, turėjau dirbti, o pavargęs darbe nebegalėdavau kurti. Taigi nusprendžiau viską pakeisti ir išvykau į Islandiją.

 

Islandijoje išgyvenau sudėtingą laikotarpį ir juo labai džiaugiuosi. Tuomet nusprendžiau, kad dabar – arba viskas, arba nieko, ir stengiausi išspausti maksimumą. Turėjau Amsterdame sutaupytų pinigų ir kelis projektus Islandijoje, valgiau ryžius, gyvenau studijoje ir kūriau. Pasakiau sau, kad, jei per šiuos metus man nepavyks, tuomet ieškosiu kito kelio. 

 

Iš pradžių labai trūko pasitikėjimo savimi: nežinojau, nuo ko pradėti, ko man trūksta, kaip realizuoti savo gaminius. Džiaugiuosi, kad turėjau draugą, kuris mane skatino pasitikėti savimi ir palaikė. Galų gale mano pirmoji asmeninė juvelyrikos paroda Islandijoje įvyko. Kolekcijoje buvo per 70 žiedų, kurių pagrindinė sudedamoji medžiaga buvo sintetinė derva, apdorota įvairiomis eksperimentinėmis technologijomis. 

Benas Staškauskas

Islandija yra gera terpė realizuoti meno dirbinius. Ji yra tarpinė stotelė vykstant iš Europos į Ameriką, ir atvirkščiai, tad čia daug turistų, menininkų ir kolekcionierių. Vis tik medžiagos čia kur kas brangesnės nei Lietuvoje, o ir tautiečių mentalitetas man labiau suprantamas ir pažįstamas nei islandų. Tad po kelių mėnesių nusprendžiau grįžti į tėvynę. 

Esu surengęs parodų ir čia. Tačiau parodai surengti reikia labai daug psichologinio ir fizinio pasiruošimo. Ją ne tik reikia suorganizuoti, išreklamuoti bei sukurti atskirą dirbinių kolekciją, bet ir toliau realizuoti savo kasdienę produkciją, kad turėtum iš ko gyventi. Viena vertus, gerai turėti „deadline“, nes tuomet spurtuoji ir padarai daugiau nei įprastai, kita vertus, ne viskas būna tobulai pabaigta iki galo. Tuomet ir susimąstai, ar tikrai nori daryti tokias parodas, ar visgi toliau kurti po vieną dirbinį. Taigi šiuo metu kuriu ne kolekcijas, o realizuoju idėjas viena po kitos. 

susiję straipsniai

Rekomenduojame