Popkultūra

Barbės istorija – nuo kontroversijų iki popkultūros ikonos

Popkultūros simboliu tapusi ikoniškoji barbė šiemet švenčia 60-ąjį gimtadienį. Revoliuciją žaislų rinkoje sukėlusi lėlė iki šių dienų išlieka aktuali, o už vintažinius bei limituoto leidimo modelius kolekcininkai pakloja tūkstantines sumas.
Reading time 7 minutes

Visgi barbę nuo pat sukūrimo pradžios lydėjo kontroversiškos nuomonės ir net arši kritika, tad kaip prieš šešis dešimtmečius barbių maniją pradėjusi lėlė evoliucionavo, tapo diskusijos apie visuotinį grožio standartą dalimi ir sugebėjo išlaikyti vieno populiariausių žaislų pasaulyje statusą?

Istorijos pradžia

Už barbės sukūrimo slepiasi Ruth Handler. 5-ajame dešimtmetyje su šeima lankydamasi Šveicarijoje, R. Handler dėmesį atkreipė į vokišką „Bild Lili“ lėlę, kuri imitavo suaugusią moterį. Nupirkusi šį žaislą savo dukrai, ji pastebėjo, kad mergaitei labiau imponuoja ne kūdikį, o suaugusią moterį imituojanti lėlė. Tuo metu amerikiečių verslininkė ir viena pasaulinio žaislų gamintojo „Mattel“ įkūrėjų užsibrėžė konkrečia filosofija paremtą tikslą – sukurti lėlę, kurios mergaitėms padėtų suvokti, kad užaugusios gali tapti kuo tik nori.

 

Įkvėpta „Bild Lili“, R. Handler stilistiškai ją perkūrė, savo dukros Barbaros garbei pavadino barbe (visas vardas Barbara Millicent Roberts) ir 1959 metais oficialiai ją pristatė Niujorke. Nebe kūdikį, o jauną moterį imituojanti lėlė iš karto tapo sensacinga inovacija, kuri, nepaisant skeptiško motinų požiūrio, užkariavo daugelio mergaičių Jungtinėse Amerikos Valstijose širdį. Visuomenei pripratus prie tuo metu itin kritikuoto bruožo, kad barbė turi krūtinę, šios lėlės populiarumas bei pardavimo apimtys pradėjo augti.

Kontroversija

Visgi nuo pat pristatymo pradžios šviesiaplaukė, ilgakojė barbė kritikos sulaukė toli gražu ne vien dėl repre­zentuojamo moteriškumo. Aršiausi priekaištai, ne vieną dešimtmetį lydintys barbės franšizę, – nerealistiškų moteriško kūno standartų vaizdavimas.

 

Lengvai galima rasti šimtus straipsnių, kuriuose, remiantis mokslininkų atliktais tyrimais, akcentuojama, kad tradicinės barbės kūno formos bei matmenų moteris realybėje paprasčiausiai negali egzistuoti. Būtent šis faktas dažnai pasitelkiamas kaip pagrindinis argumentas, siekiant parodyti galimai daromą neigiamą įtaką jaunų mergaičių grožio standartų suvokimui ir komplikuojant pozityvaus požiūrio į kūną skatinimą.

Aršiausi priekaištai, nuo seno lydintys barbės franšizę, – nerealistiškų moters kūno standartų vaizdavimas.

Dar viena kritikos kryptis, ilgą laiką lydėjusi „Mattel“, – skirtingų rasių ir kultūrų misreprezentacija barbės franšizėje. Nors pirmą kartą tamsios odos barbės draugė Christie buvo sukurta dar 6-ojo dešimtmečio pabaigoje, ženklaus pokyčio, rinkai pristatant įvairių rasių, odos atspalvių ir net skirtingų figūros tipų barbių, reikėjo laukti keletą dešimtmečių.

Visuomenės nuotaikų atspindys

Įvairiuose barbės formuojamą įtaką analizuojančiuose tekstuose neretai randama mintis, kad barbės išvaizda reflektuoja visuomenėje kylančias nuotaikas bei aktualias temas.

 

Nors barbės imperiją ir pradėjo šviesiaodė blondinė barbė, išsiskirianti nerealistiška figūra, jau prieš keletą dešimtmečių parduotuvių lentynose pradėjo atsirasti skirtingą odos spalvą, veido bruožus bei kultūrą reprezentuojančių lėlių. Visgi ryškiausias pokytis, sutampantis ir su per pastarąjį dešimtmetį vykstančiu kūno kulto perversmu visuomenėje, pradedamas pastebėti pastaraisiais metais. 2016-aisiais „Mattel“, pripažindami, kad tai daro vėluodami, išleido tris naujas barbes, įkūnijančias skirtingus figūros tipus. Taip pat pastaraisiais metais rinkoje papildomai pasirodė ir keliasdešimt skirtingas etnines tautybes reprezentuojančių barbių.

 

Tikslinga įvertinti, kad barbė, kaip populiariosios kultūros simbolis, kartu savotiškai yra ir masinės mados industrijos dalis, tad poreikis didinti ženklo kuriamų prekių asortimentą, pristatant skirtingą išvaizdą reprezentuojančias barbes, tiesiogiai susijęs ir su mados industrijoje vykstančiais pokyčiais, podiumo revoliucija bei pozityvaus požiūrio į kūną judėjimu.

Barbė karjeristė

Nepaisant konstruktyvios kritikos, kurios per pastaruosius dešimtmečius sulaukė barbė, būtina išskirti sėkmingai išpildytą R. Handler viziją – pristatyti lėlę, kuri simbolizuotų neribotas moters galimybes renkantis veiklą ir profesiją. Per šešiasdešimt metų barbė įkūnijo daugiau kaip 200 skirtingų karjeros galimybių ir taip advokatavo vis didėjančiam ir garsiau skambančiam moterų poreikiui siekti lyčių lygybės, užimti aukštus postus ir sėkmingai dirbti vyrų dominuojamose srityse. 1965 metais barbė tapo astronaute, nuo 1992-ųjų šešis kartus kandidatavo į prezidento postą, dirbo gydytoja, profesionale atlete, pilote ir t. t.

Per šešiasdešimt metų barbė įkūnijo daugiau kaip 200 skirtingų karjeros galimybių.

Išreikšdami solidarumą ir pagerbdami žymių moterų pasiekimus mokslo, kultūros, sporto srityse „Mattel“ atstovai praeitais metais išleido ir specialią barbių, įkūnijančių žymias moteris, kolekciją. Joje atsirado legendinė menininkė Frida Kahlo, pozityviam požiūriui į moters kūną šiuo metu advokataujantis modelis Ashley Graham, NASA matematikė bei fizikė Katherine Johnson ir t. t.

Mados ambasadorės

Skirtingus dešimtmečius atspindinčios mados tendencijos barbių kultūroje visuomet užėmė svarbią vietą, taip tarsi įprasmindamos artimą mados industrijos ir barbės kulto santykį. Šios lėlės laikomos net savotiškomis mados ikonomis. Šį fenomeną tarsi vainikavo barbės 50-ojo jubiliejaus proga Niujorko mados savaitės metu suorganizuotas mados šou. Specialiai šiam renginiui legendinis Christian Louboutin sukūrė aukštakulnius batelius, o 50 skirtingų dizainerių, tarp kurių tokie mados industrijos grandai kaip Calvin Klein, Ralph Lauren, Diane von Furstenberg sukūrė drabužius.

 

Barbes yra aprengę net ir tokie ikoniški mados namai kaip Dior, Givenchy, Oscar de la Renta ir kt. Būtent limituoto leidimo aukštosios mados namų puoštos barbės tampa kolekcininkų itin vertinamais objektais, už kuriuos jie pasiruošę sumokėti tūkstančius dolerių.

 

Nors barbės įvaizdis visuomet sulaukia vienokių ar kitokių priekaištų, dizaineriai popkultūrą simbolizuojančioje barbės išvaizdoje randa ir įkvėpimo. Pavyzdžiui, ekstravagantiškasis Jeremy Scottas 2015 metų pavasario ir vasaros Moschino mados namų kolekciją dedikavo būtent barbei ir podiumą pripildė rožinės spalvos, ryškių kolekcijos detalių bei spindesio.

Popkultūros ikona

Per gyvavimo metus barbė vienareikšmiškai peržengė įprasto žaislo ribas, tapdama ne tik popkultūros dalimi, bet ir jos ikona. Net ir pop art pradininkas, amerikiečių menininkas Andy Warholas, 8-ajame dešimtmetyje atkartodamas tradicinės barbės įvaizdį, jame įkūnijo savo tuometę mūzą, keliolika tūkstančių barbių savo kolekcijoje turėjusią juvelyrikos dizainerę Billy Boy. Įdomu, kad „Mattel“ sukūrė ir patį A. Warholą įkūnijančią kolekcinę lėlę.

 

Barbės indėlį į populiariosios kultūros istoriją 2016 metais pagerbė ir vienas prestižiškiausių muziejų pasaulyje – Luvras Paryžiuje. Eksponuota barbės retrospektyva, pasak Luvro atstovų, buvo skirta pristatyti popkultūrą įkūnijančio žaislo evoliuciją ir indėlį į besikeičiančių Vakarų visuomenės normų atvaizdavimą.

2016 metais Luvro muziejuje buvo eksponuota barbės retrospektyva.

Visai neseniai paskelbta ir apie „Warner Bros“ bei „Mattel“ partnerystę, kuriant vaidybinį barbės filmą. Nors tiksli išleidimo data ir kitos detalės nepaskelbtos, patvirtinta, kad barbę įkūnys „Oskarui“ nominuota aktorė Margot Robbie. Kalbėdama apie jai patikėtą vaidmenį, prie filmo prodiusavimo prisidėsianti M. Robbie teigė, kad jaučiasi pagerbta, gavusi galimybę suvaidinti ikoniškąją barbę, bei tikisi, kad filmas padarys teigiamą įtaką jaunesnio amžiaus žiūrovams.

susiję straipsniai

Rekomenduojame