Vyrai

M.Jacobsas – dizaineris, skendęs priklausomybių liūne ir pasiekęs sėkmės žvaigždę

Amerikiečių dizaineris Billas Blassas (1922–2002) kartą pasakė, kad žodžiai „drabužis“ ir „reikšmingas“ niekuomet neturėtų atsidurti viename sakinyje. Marcas Jacobsas mėgsta perfrazuoti šią citatą, žodį „drabužis“ pakeisdamas „dizaineriu“ arba „mada“. Ir iš tiesų, 2010-aisiais į „Times“ įtakingiausių pasaulio žmonių šimtuką įtrauktam M. Jacobsui pavyksta nesusireikšminti ir pernelyg rimtai nežiūrėti nei į save patį, nei į savo kuriamus drabužius: „Drabužis nieko nereiškia, kol kažkas jo neapsivelka.“
Reading time 5 minutes
Marcas Jacobsas, Vida Press nuotr.

Šiemet 1963-iųjų balandžio 9-ąją Niujorke gimusiam žydų kilmės dizaineriui sukako penkiasdešimt septyneri. Jo karjeros mados pasaulyje pradžia laikomi 1984-ieji – šiuos metus ant rankos išsitatuiravęs jo ilgametis verslo partneris Robertas Duffy. Amerikos mados dizainerių tarybos apdovanojimas už gyvenimo nuopelnus M. Jacobsui įteiktas dar 2011-aisiais. Nepaisant to, jis niekaip netelpa į vyresniosios kartos dizainerio rėmus. Kita vertus, M. Jacobsas niekada ir nesistengė įsprausti nei savęs, nei kitų į jokius rėmus. Kad ir lyties. 2008-aisiais pirmąkart pasirodęs su Comme des Garçons kiltu, vėliau perėjo prie Prada pieštuko sijonų ir Chanel rankinių. 2012-aisiais atvyko į jam pačiam skirtos parodos atidarymą vilkėdamas rožinę, o Metropoliteno muziejaus Kostiumų instituto „Met Gala“ pokylį – juodą nėrinių suknelę. 2013-aisiais pristatė abiem lytims, o 2019-aisiais specialiai vyrams skirtą makiažo liniją. O šių metų kovo pabaigoje linksmino beveik pusantro milijono savo „Instagram“ paskyros sekėjų karantino sąlygomis paties daryto ryškiai raudono pedikiūro nuotraukomis.

Net šešiolika iš beveik keturis dešimtmečius trunkančios karjeros metų M. Jacobsas praleido Louis Vuitton. Šiandien sunku patikėti, tačiau, kai 1997-aisiais Louis Vuitton pakvietė sparčiai populiarėjantį amerikiečių dizainerį tapti jų kūrybos vadovu, bendrovė tebuvo tradicinių, nors ir prestižinių lagaminų bei kelioninių krepšių gamintoja. Jau kitų metų kovą pasaulį išvydo pirmoji „prêt-à-porter“ kolekcija. Jaunas ir produktyvus dizaineris vieną po kitos kūrė novatoriškas kolekcijas ir organizavo teatrališkus jų pristatymus, o Louis Vuitton transformavosi į pirmaujančius mados namus. Bendradarbiaujant su menininkais Stephenu Sprousu ir Takashi Murakami buvo sukurti „Graffiti“ ir „Multicolore Monogram“ krepšiai bei rankinės, XXI amžiaus pirmajame dešimtmetyje tapusios iš pradžių garsenybių, vėliau viso pasaulio mados gerbėjų must have, o po to, deja, ir Kinijos fabrikų must copy. M. Jacobsas smagiai pasijuokė iš fakto, jog šios rankinės tapo labiausiai kopijuojamomis pasaulyje, per Murakami parodos Niujorke atidarymą surengęs jų „išpardavimą“ – muziejaus fojė trijų tūkstančių dolerių vertės rankines nuo sulankstomų stalų pardavinėjo sportiniais kostiumais vilkintys improvizuoto turgaus prekeiviai.

2011-aisiais, po to, kai Dior skubiai atleido susikompromitavusį Johną Galliano, pasklido kalbų, kad pagrindiniu šių legendinių mados namų dizaineriu gali tapti M. Jacobsas. Ir nors spėlionės netilo beveik metus, o pats dizaineris teigė esąs labai pamalonintas, jog LVMH, kuriai priklauso abu prekės ženklai, svarsto jo kandidatūrą, kūrybos vadovo pareigų atsisakė, teigdamas, kad dar ne viską nuveikė Louis Vuitton. Todėl 2013-aisiais pasirodęs pranešimas, kad Marcas vis dėlto palieka Louis Vuitton, buvo kiek netikėtas. Kita vertus, mados ekspertai jau kurį laiką stebėjo vardinio Marc Jacobs ženklo populiarumo augimą ir prognozavo, kad dizaineris susitelks ties juo. Tokias išsiskyrimo priežastis įvardijo ir LVMH vadovas Bernardas Arnault bei pats kūrėjas.

 

Pradžią Marc Jacobs ženklui davė pažintis su jau minėtu verslininku R. Duffy, kurio pavardė mados pasaulyje tapo patikimo patarėjo ir ištikimo partnerio sinonimu. Talentų medžiotoją sužavėjo Parsonso dizaino koledžo absolvento M. Jacobso diplominė kolekcija – spalvingi, keistų proporcijų ir modelių nertiniai, kuriuos rankomis numezgė Marco močiutė. Iš pradžių Robertas pakvietė Marcą prisijungti prie jo atstovaujamos įmonės, vėliau, 1986-aisiais, pasirodė pirmoji Marc Jacobs vardu pažymėta kolekcija, ir judviejų keliai jau niekada nebeišsiskyrė. Po poros metų abu kartu prisijungė prie laisvalaikio drabužių gamintojo Perry Ellis ir dirbo įmonėje iki 1993-iųjų. Tais metais Marcas sukūrė spaudos ir kritikų puikiai įvertintą grunge stiliaus kolekciją. Tačiau Perry Ellis potencialo joje nepamatė ir vėl abu kartu buvo labai netikėtai bei labai viešai atleisti.

Po tokio akibrokšto Marcas ir Robertas įkūrė nuosavą dizaino įmonę „Marc Jacobs International“. 1997 metais LVMH priėmė, kaip vėliau paaiškėjo, su kaupu pasiteisinusį rizikingą sprendimą pakviesti juodu į Louis Vuitton ir įsigyti „Marc Jacobs International“ akcijų. Koncerno parama leido plėtoti Marc Jacobs ženklą, o 2001-aisiais pristatyti ir antrąją liniją – „Marc by Marc Jacobs“. Ši R. Duffy pastangomis atsiradusi linija džiugino M. Jacobso gerbėjus demokratiškesnėmis kainomis, kol 2015-aisiais, didžiuliam jų apmaudui, buvo nutraukta. Tiesa, 2019-ieji atnešė džiugią žinią apie naujos prieinamos linijos „The Marc Jacobs“ atsiradimą.

Per daugiau nei tris bendradarbiavimo dešimtmečius artimu bičiuliu tapęs R. Duffy gelbėjo Marcą ne tik verslo patarimais. Tai jo iniciatyva M. Jacobsas abu kartus (1999 ir 2007 metais) atsidūrė reabilitacijos klinikoje. Marcas pripažino, kad priklausomybės buvo pradėjusios ne stimuliuoti, o trukdyti kūrybiniam procesui: „Ateidavau į darbą ir čia pat užmigdavau. Tada liepdavau visiems susirinkti šeštadienį, nes atsiliekame nuo grafiko. O pats nepasirodydavau.“ Priklausomybės nuo narkotikų atsisakyti, regis, pavyko, tačiau M. Jacobsas teigia vis tiek esantis tikras narkomanas: „Esu priklausomas nuo visko, kas verčia mane jaustis gerai, ir nesvarbu, man tai kenkia ar ne.“ Kažkada nenutrūkstamai traukęs vieną cigaretę po kitos, dabar Marcas skendi veipo dūmų kamuoliuose. Nustojęs vartoti narkotikus ėmė maniakiškai tobulinti kūną, kasdien po kelias valandas praleisdamas sporto salėje. Be to, turi priklausomybę tatuiruotėms, savo šunims ir, naujausią, – aukštakulniams.

susiję straipsniai

Rekomenduojame