Vyrai

Marškinių evoliucija – nuo apatinių iki atspindinčių aukštą klasę

Nuo metų pradžios visame pasaulyje perkėlus darbo vietas į namų erdvę, pasikeitė ir požiūris į kasdienę darbo aprangą. Ar vis labiau maišantis įvairiems stiliams ir augant laisvalaikio rūbų gerbėjų skaičiui tiek tarp mados sekėjų, tiek tarp iki šiol griežto protokolo besilaikiusių biurų kostiumuotųjų marškiniai tebėra vyriško garderobo „must have“?
Reading time 7 minutes
„Polo Ralph Lauren“, „Les Hommes“ nuotr.

Marškinių pradžia

Vyriškoje spintoje marškinių buvo visada. Jie skyrėsi savo forma, ilgiu, užsegimo būdu, tačiau vienokie ar kitokie marškiniai visada išliko svarbia vyriško garderobo dalimi.

 

Pirmieji marškiniai, primenantys per galvą užsivelkamą tuniką, buvo pasiūti iš lino. Viduramžiais balti marškiniai buvo dėvimi kaip apatiniai, skirti odai nuo viršutinių šiurkščių audinių rūbų apsaugoti. Renesanso laikotarpiu marškiniai tapo įprasta aprangos dalimi. Pasiūti iš balto kokybiško lino ar šilko jie simbolizavo gausą ir turtą.

 

XVII amžiuje marškinių siluetas praplatėjo, o rankovės ties riešu susitraukė. Kartu su Luiso XIV atėjimu į sostą, kuris buvo laikomas geriausiai besirengiančiu vyru Europoje, senajame žemyne atsirado stiliaus pojūtis. Rūbai buvo gausiai dekoruojami, siuvinėjami auksiniais siūlais, prabangos ir detalių negalėjo būti per daug. Marškiniai išsiskyrė pūstomis rankovėmis, nėrinių dekoru. Nuo Prancūzijos revoliucijos iki XVIII amžiaus pabaigos vyriška apranga pradėjo keistis, drabužių apimtys ir linijos tapo nuosaikesnės kaip ir angliškas stilius, dėl kurio puošnumas nuo rūbų buvo perkeltas į aksesuarus – kaklaskares ir kaklaraiščius, o šie, derinami su liemenėmis, slėpė marškinius. XIX amžiuje kariniai rūbai sutrumpėjo iki dabartinio švarko ilgio, o marškiniai tapo matomesni. Taip atsirado poreikis daugiau dėmesio skirti marškinių rankogaliams ir apykaklėms. XIX amžiaus pabaigoje, kai pradėti siūti marškiniai su sagomis, iki šiandien jie, kaip ir dauguma kitų vyriškų garderobo elementų, nedaug kuo pasikeitė.

Pirmoji marškinių parduotuvė

Pirmoji pasaulyje marškinių parduotuvė Charvet įkurta Paryžiuje 1838 metais. Iki tol marškinių ir kaklaraiščių siuvėjai lankydavo klientus namuose, tad Charvet parduotuvė tapo pirmąja vieta, kur viską buvo galima rasti vienoje vietoje. Kadangi parduotuvėje buvo galima apžiūrėti audinius, taip marškinių rinkimasis tapo dar malonesniu ir virto savitu laisvalaikio leidimo būdu, kai kartu su šeima buvo galima gėrėtis vitrinoje išstatytais rūbais ir rinktis iš jau pasiūtų, esamų parduotuvėje modelių. Charvet per savo gyvavimo istoriją užsitarnavo nepriekaištingą kokybiško marškinių gamintojo reputaciją, kurią patvirtina išskirtiniai klientai nuo britų karaliaus Edvardo VII iki Napoleono Bonaparto, o tarp dabartinių yra ir Barackas Obama. Marškiniai siuvami pagal kliento pageidavimus, kurie čia išpildomi visi, mat vien medžiagų pasirinkimas įspūdingas – siūloma apie 6 tūkst. audinių, vien baltos spalvos atspalvių apie 400.

Marškinių bumas

XIX amžiaus pabaigoje JAV marškinių gamyba išaugo po to, kai siuvėjų darbas persikėlė į dirbtuves ir fabrikus. Dar vienas ryškus marškinių pakilimas prasidėjo nuo 1920-ųjų, kai apranga tapo mažiau formali, o vyriški marškiniai – labiau pastebimi. Atsirado puiki verslo niša, kuri greit buvo užpildyta TURNBULL & ASSER. Jie susitelkė būtent į marškinių siuvimą, dėl to yra labiausiai žinomi iki šiandien. Šio prekės ženklo marškiniai tapo angliška klasika, kurie siuvami iš 34 atskirų lengvo audinio dalių su perlamutro sagomis. Kiekviename gamybos etape laukia griežta kokybės patikra, kad marškiniai ant juos vilkinčio džentelmeno atrodytų tobulai. Ne veltui būtent šie marškiniai įėjo ir į kino istoriją – jie buvo parinkti filmams apie Džeimsą Bondą, Didįjį Getsbį ir „Kingsman: Slaptoji tarnyba“.

Vis dėlto marškiniai, nors ir privaloma kasdienės aprangos dalis, iki pat 6-ojo dešimtmečio buvo mažiau matomi, kol Elvis Presley kardinaliai pakeitė savo kartos estetiką. Marškiniai, vilkimi su viršun pakelta apykakle, kaubojiško, kariuomenės, havajietiško stilių marškiniai tapo skiriamuoju dainininko bruožu. Marškinių Elvio Presley spintoje buvo tūkstančiai. Vėliau hipių judėjimas marškinius pavertė esmine įvaizdžio dalimi. Prasidėjo ryškių spalvų, raštų, ypač augalų motyvų, laikai. Ryškūs raštai vėl karaliauja 2020–2021 metų rudens ir žiemos Versace, Cavalli, Burberry kolekcijose.

1606069534881657 00007 roberto cavalli rtw fall 20201606069538517989 00015 roberto cavalli rtw fall 2020
ROBERTO CAVALLI, 2020-2021 m. ruduo ir žiema
1606069667586482 fashionshow fallwinter2020 01 46 01 img mob1606069673010761 fashionshow fallwinter2020 01 74 01 img mob
VERSACE, 2020-2021 m. ruduo ir žiema

Nuo šachtininkų iki mados ikonų

Džinsinio audinio kelnės ir marškiniai, Levi Strausso sukurti praktiniais sumetimais dar XIX amžiaus pabaigoje, kaskart sugrįžta vis įspūdingiau. 8-ajame dešimtmetyje išpopuliarėjęs džinsinių marškinių (ar švarko) ir džinsų derinys tapo nenuginčijama klasika. 2020-aisiais džinsiniai marškiniai vėl sulaukė dėmesio. Lee Jeans kūrybos direktorius Michaelas Kampe viename interviu šių kasdienių marškinių ilgaamžiškumą vyro spintoje palygino su daugumos santuokų trukme pastarųjų nenaudai. Nors džinsinių marškinių apdaila, kišenės, sagos dizainerių buvo perkuriamos vėl ir vėl, pati marškinių forma išliko beveik nepakitusi apie 100 metų. Džinsiniai marškiniai mėgstami dėl patogumo ir universalumo: jų siluetas laisvesnis, palyginus su įprastais medvilnės ar kito audinio marškiniais, ir juos galima vilkėti prasegtus kartu su laisvalaikio marškinėliais. Renkantis džinso spalvą, viskas priklauso nuo asmeninių simpatijų, vis dėlto kuo tamsesnis audinys, tuo elegantiškiau jis dėvisi ir laikui bėgant tik gėrėja, kaip ir geras vynas. 2020–2021 rudens ir žiemos kolekcijai džinsinį audinį marškiniams pasirinko Ralphas Laurenas, Dsquared2.

1606069966498232 00017polo ralph lauren aw 2020 credit joel griffith
POLO RALPH LAUREN, 2020-2021 m. ruduo ir žiema

Natūralūs audiniai ir planetos gelbėjimas

Pastaraisiais metais pasaulinės aktualijos keičia vartotojų prioritetus ir požiūrį. Tvari mada nuo praėjusių metų tapo įdomiausia tema mados pasaulyje. Pirmiausia, pokyčius mados pasaulyje išjudino aplinkos apsaugos šalininkai, o pasaulinė pandemija tik sustiprino suvokimą, kad mada nebebus tokia, prie kokios buvome pripratę. Tvari mada apima viską nuo ekologiškesnių tekstilės gaminių gamybos iki drabužių atliekų mažinimo. Daugėja prekės ženklų, kurie stengiasi atskleisti kuo daugiau detalių apie gamybos procesą, kvestionuoti mados etiką. Vienas tokių etiškų ženklų – Everlane, siūlantis klasikinius modelius nuo spalvotų organinės medvilnės trumparankovių marškinėlių iki Oksfordo ar storesnių flanelės marškinių už greitosios mados gaminių kainas. Šiuo atveju tai, KAIP pagaminti marškiniai, yra svarbiau už pačius marškinius – kompanija siekia būti pavyzdžiu, kaip pasaulinis prekės ženklas gali kurti kokybiškus ir sąžiningus produktus, įmonės gamyklos garsėja etiškumu ir skaidrumu.

Dar vienas prekės ženklas, siekiantis mados pasaulio revoliucijos, – Brunello Cucinelli. Svarbiausias dizainerio žingsnis – siekis kurti, kaip pats ją vadina, „humanišką mados įmonę“, įkurtą mažame Italijos Solomeo miestelyje. Nuo pat įmonės įsteigimo B. Cucinelli dalį pajamų skyrė Solomeo miestelio paveldo atstatymui. Verslininko ir dizainerio moto – įmonė turi nešti ne tik finansinę naudą, bet ir prisidėti prie asmeninės darbuotojų gerovės. Nenuostabu, kad dizaineris, daug dėmesio skiriantis savo darbuotojams ir manantis, kad būdami laimingi jie dirba produktyviau, siekia, kad jo prekės ženklas išsiskirtų kokybe visomis prasmėmis. Šiandien Brunello Cucinelli vardo rūbai garsėja savo išskirtinai prabangia laisvalaikio rūbų estetika. Kokybiški ir rafinuoti medvilniniai ar lininiai marškiniai – vienas stipriausių šio prekės ženklo gaminių.

1606070159663553 00024 brunello cucinelli menswear fall 201606070159778432 00027 brunello cucinelli menswear fall 20
1606070164610380 00003 brunello cucinelli menswear fall 201606070170478039 00008 brunello cucinelli menswear fall 20
BRUNELLO CUCINELLI, 2020-2021 m. ruduo ir žiema

Kaip rengsimės šį sezoną?

Šį rudenį itin stiprias pozicijas turi juoda: Versace, Bottega Veneta, Balenciaga kuria visiškai monochromatinį juodą įvaizdį. Norisi ko nors ekstravagantiškesnio? Tad pats laikas ieškoti 2020– 2021 rudens ir žiemos populiariausiųjų: Dior marškinių iki kelių, marškinių su iš karto prisiūtu kaklaraiščiu, kuris tęsiasi nuo apykaklės ir kurį galima surišti kaip kaklaraištį ar kaklaskarę, marškinių iš lengvai krintančio satino arba su užtrauktuku. Ateinantis šaltasis sezonas siūlo daug originalių būdų, kaip iš naujo atrasti marškinių stilingumą.

susiję straipsniai

Rekomenduojame